فروش راکتور تولید نانولوله‌کربنی به دانشگاهی در فرانسه

یک شرکت نوپا در لیتوانی که نانولوله‌کربنی تولید می‌کرد اقدام به ساخت تجاری راکتور تولید نانولوله‌کربنی کرده و اولین محصول خود را به یک دانشگاه در فرانسه فروخته است. این شرکت توسط دو کارآفرین زن تاسیس شده‌است.

یک شرکت نوپا در لیتوانی به نام نانوری‌تی (Nano RAY-T) موفق شد اولین محصول تجاری خود را به یک دانشگاه در فرانسه بفروشد. این دستگاه یک راکتور لایه‌نشانی شیمیایی از فاز بخار است که با استفاده از آن نانولوله کربنی تولید می‌شود.
طی ۳ ماه گذشته، شرکت نانوری‌تی این راکتور را ساخته است که قرار است از آن برای آموزش دانشجویان استفاده شود. این راکتور همچنین قرار است برای تحقیقات در بخش رشد نانولوله‌های کربنی استفاده شود. محصول این راکتور، کاربردهای عملی زیادی دارد به طوری که از آن در ساخت اسکنرهای پیشرفته اشعه ایکس تا شناساگرهای مختلف می‌توان استفاده کرد.
این شرکت توسط دو کارآفرین زن به نام‌های مارینا پتریچنکو و ماریا کورابوسکا راه‌اندازی شده‌است. این محققان علیرغم سن کمی که دارند موفق به فروش اولین محصول خود به یک کشور خارجی شدند که این کار می‌تواند بودجه کارهای بعدی آنها را تامین کند.
پتریچنگو می‌گوید: « ما همه نوع از نانولوله‌های کربنی را تولید و فروخته‌ایم. این که مشتریان نانولوله کربنی ما بخواهند خودشان این نانولوله‌ها را تولید کنند یک حس خیلی خوب برای آنها است. بنابراین، ما اقدام به تولید تجاری این راکتورها کردیم. این راکتورها می‌تواند برای بخش آموزش نیز استفاده شود به طوری که دانشجویان از آن برای یادگیری فرآیندها استفاده کنند.»
بازار جهانی نانولوله‌های کربنی در حال رشد بوده به طوری که تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۶۴/۵ بیلیون دلار خواهد رسید. شرکت نانوری‌تی این پتانسیل را مورد نظر داشته و در این راستا اقدام به تولید راکتورهایی برای این کار کرده است. این فناوری منحصر به فرد می‌تواند با روش اسپری کردن، نانولوله‌های بسیار خالصی ایجاد کند.
کورابوسکا می‌گوید: « هر چند گرو‌ه‌های زیادی در جهان نانولوله‌ کربنی تولید کرده و به فروش می‌سانند اما از این نانولوله‌ها همیشه نمی‌توان در صنعت استفاده کرد. نانولوله‌هایی که ما تولید می‌کنیم از خلوص ۵/۹۹ درصد برخوردار بوده و می‌توان از آنها در صنعت استفاده کرد.»
این گروه در حال حاضر با یکی از برندگان جایزه نوبل همکاری دارند تا از این نانولوله‌ها در ساخت ابزار تولید اشعه ایکس استفاده کنند.