نشست تخصصی کاربرد فناوری نانو در صنایع فلزی خودرو برگزار شد

«نشست تخصصی کاربرد فناوری نانو در صنایع فلزی خودرو»، روز چهارشنبه بیستم مردادماه، در مجموعه صنعتی سایپ‍‍‍ا پرس برگزار شد.

«نشست تخصصی کاربرد فناوری نانو در صنایع فلزی خودرو»، روز چهارشنبه بیستم مردادماه ۱۳۹۵، در مجموعه صنعتی سایپ‍‍‍ا پرس و با حضور مدیران و کارشناسان این واحد صنعتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست یاسر دریاباری کارشناس کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، ضمن ارائه تعاریفی از فناوری نانو، تاریخچه و اهداف تشکیل این ستاد، گفت: «کارگروه صنعت و بازار با هدف آشناسازی صنایع مختلف کشور با کاربردهای فناوری نانو و ترغیب این صنایع برای بکارگیری فناوری نانو از طریق شناسایی نیاز این صنایع و تلاش برای رفع آنها و حمایت از بکارگیری این فناوری در حوزه‌های مختلف صنعتی تشکیل شد.»

وی شرکت در نمایشگاه‌های صنعتی، برگزاری نشست‌های تخصصی و تهیه گزارش‌های رصد فناوری نانو را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این کارگروه تخصصی عنوان کرد.

دریاباری افزود: «صنایع خودروسازی، ساختمان، سلامت و نانومواد از جمله حوزه‌های اولویت‌دار در زمینه فناوری نانو هستند و هم اکنون ۱۱ شرکت فعال نانویی در زمینه تولید قطعات خودرو در کشور فعال هستند.»

در ادامه این نشست مهندس سعید محبوبی‌پور، نماینده شرکت آرتاش کامپوزیت، تولید‌کننده الکترود مس آلومینا، ابتدا فرآیند جوشکاری نقطه‌ای و انواع آن را مورد بررسی قرار داد و بحث سایش الکترود را یک مشکل اساسی در جوشکاری مقاومتی عنوان کرد که این موضوع اهمیت انجام تمیزکاری سره را نشان می‌دهد.

وی عدم چسبیدن این الکترود به سطح کار، کاهش انرژی سالن محل تولید، کاهش فشار بر روی الکترود، افزایش عمر الکترود، افزایش سرعت تولید و بهره‌وری بیشتر و پایداری کیفیت نقطه جوش را از مزایای استفاده از کامپوزیت مس آلومینا نام برد.

محبوبی‌پور، شرکت آرتاش کامپوزیت را اولین و تنها شرکت تولیدکننده الکترود مس آلومینا در خاورمیانه معرفی کرد و عنوان کرد تمامی مراحل تولید این محصول در کشور انجام می‌گیرد.

همچنین در این نشست دکتر نسرین نواب‌صفا، مدیر تحقیق و توسعه شرکت کاوش یاران فن پویا از کاربردهای پلاسما در پردازش سطوح گفت و تمیزشدن سطح از آلودگی، کنده‌کاری نانومتری در سطوح و فعال شدن سطح به لحاظ شیمیایی را از جمله ویژگی‌های استفاده از پلاسما عنوان کرد که در نتیجه آن چسبندگی بیشتری برروی سطح مورد نظر ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: «دستگاه‌های plasma tech 15A و plasma tech 15B از جمله دستگاه‌های ارائه شده توسط این شرکت در زمینه پلاسما هستند و همچنین سیستم جت چرخان و ثابت به تازگی در این شرکت راه‌اندازی شده است.»

خانم نواب‌صفا گروه صنعتی شایان برق و افزایش چسبندگی رنگ به زیرلایه پلی پروپیلنی سپر را از جمله تجربیات موفقی عنوان کرد که از سیستم پلاسما شرکت کاوش یاران فن پویا استفاده کرده‌اند.

در بخش بعدی این نشست، مهندس مصیبی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت سوین پلاسما در خصوص پوشش‌دهی به روش PVD که توسط این شرکت انجام می‌گیرد توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «در حال حاضر این شرکت پوشش‌دهی قطعاتی با ابعاد ۳۰۰×۷۰۰×۶۰۰ میلی‌متر مکعب و وزن ۳۰۰ کیلوگرم را انجام می‌دهد.»

وی همچنین تنوع پوشش‌های PVD در صنعت خودرو را در سه دسته پوشش‌های چندمنظوره مقاوم به سایش و خوردگی، پوشش‌های روان‌ساز و پوشش‌های نانوکام‍وزیتی که هریک دارای خواص و ویژگی‌های خاصی هستند، تقسیم‌بندی کرد.

شرکت‌های ایران خودرو، نیرو محرکه، مگاموتور، اندیشه ایمنی خودرو، سای‍اپ‍یستون، سرکوب سپ‍اهان، پارت لاستیک، تراش پولاد ایران و مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو از جمله شرکت‌هایی هستند که براساس گفته مهندس مصیبی از پوشش‌های تولیدی شرکت سوین پلاسما استفاده کرده‌اند.

در بخش پایانی برنامه، حاضرین در این نشست که شامل رییس، معاونان و مدیران مجموعه سایپ‍ا پرس بودند پرسش‌های مختلفی در خصوص مطالب مطرح شده بیان کردند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– پوشش‌دهی موضعی قطعات؛
– هزینه‌های ایجاد پوشش بر روی قطعات؛
– امکان از بین بردن زنگ‌زدگی سطوح مختلف با استفاده از نانومواد؛
– چسبندگی ذرات بر روی قطعات پوشش داده شده؛ و
– مزایای روش PVD ارائه شده توسط شرکت سوین پلاسما در مقایسه با نمونه مشابه خارجی.