با نانوالکترود مسی، خودروهای الکتریکی مسافت طولانی‌تری را طی می‌کنند

یک شرکت فعال در حوزه باتری با استفاده از لایه‌های متخلخل مس که حاوی نانوساختارهای سه‌بعدی است، الکترودی با کارایی بالا برای تولید باتری ساخته است. دو شرکت تولیدکننده باتری به‌صورت آزمایشی این الکترودها را استفاده کرده و نتایج جالبی گرفته‌اند.

خودروهای الکتریکی در حال حاضر کارایی بالایی ندارند و مسافت محدودی را می‌توانند با استفاده از باتری‌های خود طی کنند. در صورت بهبود فناوری‌ باتری‌ها می‌توان این خودروها را به‌گونه‌ای طراحی کرد که قادر به طی مسافت‌های بسیار طولانی باشند.
شرکت نانو نوول (Nano Nouvelle) برای حل این مشکل روی تولید الکترودهای متخلخلی کار می‌کند که حاوی نانوساختارهای سه‌بعدی است. این نانوالکترود می‌تواند در باتری‌ها استفاده شده و محدودیت‌های موجود را از میان بردارد.
نانو نوول اخیراً اعلام کرده که نانوالکترود جدید این شرکت موسوم به Nanode توسط دو تولید کننده باتری معتبر در آمریکا مورد استفاده آزمایشی قرار گرفته است. استفانی موروز، مدیرعامل این شرکت، امیدوار است که نتایج این آزمایش بتواند به تولید وسیع‌تر این نانوالکترودها بیانجامد.
موروز می‌گوید: «شرکت تسلا توانسته است عملکرد خودرو الکتریکی Raodster EV خود را به اثبات برساند. این موضوع سرآغازی است برای توسعه فناوری خودروهای الکتریکی. می‌توان این خودروهای کم حجم و کارایی متوسط را به پلتفورم‌های پیشرفته‌تری تبدیل کرد. این روند می‌تواند به تولید انبوه این خودروها ختم شود.»
نانو نوول از قلع که دارای دانسیته انرژی بالاتری نسبت به فناوری گرافیت است، برای تولید الکترود استفاده کرده است. با این حال، استفاده از قلع به صورت تجاری با محدودیت‌هایی روبرو است. قلع در طول فرآیند شارژ شدن، متورم شده و بخشی از انرژی خود را از دست می‌دهد.
برای حل این مشکل، در ساختار این الکترود از لایه‌های نازک متخلخل سه‌بعدی مسی استفاده شده‌است. این ساختار موجب می‌شود تا متورم شدن قلع به صورت کنترل شده انجام شده و پایداری ساختاری آن همچنان باقی بماند. نتایج کار محققان نشان داد که این باتری‌ها می‌توانند مقدار زیادی انرژی را در حجم بسیار کمی ذخیره کنند.
موروز معتقد است که فناوری‌ نانو می‌تواند به راحتی با فرآیندهای فعلی تولید باتری منطبق شود. او می‌گوید: «ما به زودی باتری‌ای تولید می‌کنیم که به سادگی قابل تولید انبوه باشد. این نانوالکترود به سادگی با فناوری‌های تولید رایج همخوانی دارد.»