دستگاه پلاسمای اتمسفری برای منسوجات با نام تجاری PlasmaTex رونمایی شد

هم‌زمان با دومین روز از برگزاری بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی از دستگاه پلاسمای اتمسفری برای منسوجات با نام تجاری ‌PlasmaTex رونمایی شد.

هم‌زمان با دومین روز از برگزاری بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی از دستگاه پلاسمای اتمسفری برای منسوجات با نام تجاری ‌PlasmaTex با حضور دکتر سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و دکتر اسدی‌فرد، مدیر کارگروه صنعت‌ و بازار ستاد فناوری نانو رونمایی شد.

نمونه صنعتی دستگاه PlasmaTex با همکاری مشترک شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو و محققان پلاسما دانشگاه شهید بهشتی و حمایت ستاد توسعه فناوری نانو طراحی و به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌ است.

دستگاه PlasmaTex شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو، یک دستگاه پیشرفته جهت آبدوستی انواع پارچه‌ها برای افزایش بهره‌وری خطوط تولید شرکت‌های تولیدی حوزه نساجی است. این دستگاه می‌تواند در افزایش انرژی سطحی انواع منسوجات جهت کاهش مصرف آب و رنگ و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

از جمله کاربردهای دستگاه پلاسمای اتمسفری شرکت آدیکو می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

– فعال کردن سطح: ایجاد رادیکال های آزاد یا افزودن عاملیت شیمیایی فعال بر روی سطح / اصلاح زبری سطح
– تمیزکردن سطح: زدودن ترکیبات آلی با کند و پاش پلاسمای
– افزایش خواص آبدوستی به منظور بهبود رطوبت‌پذیری و رنگ‌پذیری و ایجاد پیوندهای اتصال‌دهنده
– بهبود خاصیت ضد آب و ضد روغن شدن منسوجات
– تسهیل در فرایند آهارزدایی
– حذف پرزهای سطحی نخ‌ها

شایان ذکر است، ستاد توسعه فناوری‌نانو در راستای رسوخ این فناوری در صنایع اقدامات و حمایت‌های مختلفی را به فناوران، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع ارائه می‌نماید.

در خصوص این محصول نیز ستاد توسعه فناوری‌نانو علاوه بر حمایت مالی با ایجاد همکاری منسجم بین فناوران پروژه و شرکت‌ سرمایه‌گذار فرآیند تجاری‌سازی محصول را تسهیل و تسریع نموده است.

گفتنی است، بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی از ۱۳ تا ۱۶ شهریورماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا است و ستاد توسعه فناوری‌نانو و شرکت‌های فعال حوزه نانو نساجی با حضور در  این نمایشگاه به ارائه دستاوردهای این حوزه می‌پردازند.