بررسی عملکرد نانوآند در بهبود عملکرد باتری یون لیتیم

یک شرکت استرالیایی با همکاری چند شرکت آمریکایی قصد دارد تا فناوری نانوآند خود را برای استفاده در باتری‌های یون لیتیم مورد آزمایش قرار دهد.

شرکت استرالیایی نانونوول (Nano-Nouvelle) اخیراً توافقنامه همکاری با یک شرکت تولیدکننده باتری در آمریکا به امضاء رسانده است تا با کمک این شرکت، فناوری جدید سه بعدی خود را برای بهبود عملکرد باتری‌ها مورد آزمایش قرار دهد.
براساس این قرارداد، دو شرکت (نام آن‌ها فاش نشده) که تخصص در ساخت باتری برای صنایعی نظیر هوافضا دارند، اقدام به آزمون این فناوری کنند تا این نانوماده برای ساخت آند در این باتری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
استفان موروز از مدیران شرکت نانونوول می‌گوید: «شرکت ما در حوزه توسعه فناوری‌ نانو فعالیت داشته و به دنبال استفاده از این فناوری برای افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی باتری‌ یون لیتیم است.»
یکی از مهمترین بخش‌های راهبرد شرکت نانونوول این است که بتواند فناوری جدید خود را با فرآیند‌های تولید فعلی منطبق کند.
موروز دو سال قبل، مدیران این دو شرکت را در حاشیه کنفرانس بین‌المللی در موضوع باتری‌های لیتیمی ملاقات کرد. او معتقد است که شرکت‌های تولیدکننده باتری با عملکرد بالا همکاران خوبی برای توسعه این فناوری هستند. وی می‌گوید: «آن‌ها نقطه آغاز خوبی برای ما هستند. این که از نقطه صفر برای شروع و رسیدن به حجم انبوه شروع کنیم، کاری دشوار است. هر چند، در حال حاضر ما در موقعیت مناسبی قرار داریم و از حمایت شرکت‌های متخصص در این حوزه برخوردار هستیم.»
موروز معتقد است که بعد از کنفرانس سال ۲۰۱۴ ما تمرکز زیادی روی تحقیقات در بخش باتری داشتیم. در حال حاضر ما به دنبال توسعه فناوری باتری‌ها برای استفاده در خودروهای برقی هستیم. مردم مایل به استفاده از این خودروها هستند، اما هنوز میان دستاوردهای علمی و محصولات موجود در بازار فاصله زیادی وجود دارد. خبر خوب این است که صنعت باتری در حال رسیدن به بهبودهایی در بخش باتری‌های یون لیتیم است. نانوآندی که ما ساختیم می‌تواند محدودیت‌های موجود در بخش باتری‌های با انرژی بالا را رفع کند که این کار با استفاده از فناوری‌ نانو و با ساخت غشاءهای رسانا انجام می‌شود؛ غشاءهایی که دارای سطوح سه بعدی پیچیده هستند.