تولید کاغذ ضدحریق با خواص آنتی‌باکتریال

محققان با استفاده از نانوسیم‌های حاوی نانوذرات، موفق به ساخت کاغذ ضدحریقی شدند که دارای خواص آنتی‌باکتریال نیز است. این کاغذ برای حفظ اسناد مهم بسیار مناسب است.

پژوهشگران چینی موفق به ساخت کاغذ ضدحریق شدند که در آن از نانوسیم استفاده شده‌است. این کاغذ نسبت به باکتری‌ها مقاوم بوده و می‌تواند مانع از گسترش عفونت شود.
محققان موسسه سرامیک شانگهای روشی یک مرحله‌ای با استفاده از حلال و گرما برای این کار ارائه کردند. آنها از نانوسیم‌های هیدروکسیدآپاتایت برای ساخت این کاغذ استفاده کردند. روی این نانوسیم‌ها از نانوذرات نقره استفاده شده‌است که دارای خواص آنتی‌باکتریال است.
نانوسیم‌های مورد استفاده در این پروژه با روش حلال‌گرمایی (Solvothermal) تولید شده‌اند و از یک فرآیند مبتنی بر الکل برای استخراج استفاده شده تا نانوسیم‌ها از محلول فسفات جداسازی شود. از اولئات کلسیم به‌عنوان منبع کلسیم و تامین کننده ماده اولیه استفاده شده‌است. برای تامین فسفر نیز از نمک‌های فسفات سدیم استفاده شده‌است که در ترکیب حلال‌های آب و اتانول قرار داده شده‌است. دمای بالا نقش بسیار مهمی در تشکیل این ماده دارد.
نانوسیم‌های بلند هیدروکسی‌آپاتایت دارای قطری در حدود چند ده نانومتر هستند که طولی در ابعاد چند صد میکرومتر دارند که ممکن است به یک میلیمتر نیز برسد.
محققان این پروژه نشان دادند که این ساختار از استحکام بالایی برخوردار بوده و می‌توان با استفاده از آن ورق‌هایی در حد A4 تولید کرد. به راحتی می‌توان هر تصویری را روی این کاغذ چاپ کرد.
نکته جالب توجه در این پروژه آن است که این کاغذ دارای خواص آنتی‌باکتریال است بنابراین برای استفاده در بیمارستان‌ها مناسب است. در واقع این کاغذ ضدحریق، وسیله‌ای مناسب برای حفظ اسناد مهم است.
از این روش، علاوه بر تولید کاغذ ضدحریق، می‌توان برای مهندسی بافت استخوان، رهاسازی دارو، جذب آلودگی‌های آلی و یون‌های فلزی استفاده کرد.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان “One-Step Synthesis of Silver Nanoparticle-Decorated Hydroxyapatite Nanowires for the Construction of Highly Flexible Free-Standing Paper with High Antibacterial Activity در نشریه Chemistry-A European منتشر شده‌است.