نانوجوهری که برچسب ضدجعل ایجاد می‌کند

یک شرکت نوپا در کانادا در حال تجاری‌سازی نوعی نانوجوهر است که به‌صورت مستقیم برای چاپ برچسب روی مواد غذایی استفاده می‌شود. این فناوری مانع از جعل محصولات مواد غذایی در بازار کانادا خواهد شد.

تصور کنید در یک فروشگاه هستید و کالایی را برای خرید انتخاب می‌کنید. روی آن برچسب «ساخت کانادا» زده باشد، چه تضمینی وجود دارد که واقعا این کالا در کانادا تولید شده باشد.
تقلب در مواد غذایی به شکل روزافزونی در حال افزایش است به همین دلیل محققان دانشگاه واترلو به دنبال بهره‌گیری از فناوری‌نانو برای مقابله با این پدیده هستند. این گروه در حال کار روی فناوری هستند که با استفاده از آن، خریداران به سادگی می‌توانند انتخاب خود را در فروشگاه انجام دهند. این فناوری، نوعی نانوجوهر است.
پری اورت مدیرعامل شرکت اریلا می‌گوید: « ما از این فناوری برای برچسب‌زنی نامرئی روی بسته‌بندی محصولات استفاده کردیم. این برچسب‌ها بسیار امن هستند به طوری که می‌توان با اطمینان گفت که کپی کردن آن دشوار است. برای خواندن آنها باید از تلفن همراه مجهز به دوربین استفاده کرد. جعل مواد غذایی موضوع بسیار مهمی است. ما قصد داریم از این فناوری برای چاپ برچسب روی بسته‌های مواد غذایی استفاده کنیم تا مشتریان بتوانند به سادگی آنها را تشخیص دهند.»
آریلا یک شرکت نوپا در کانادا است که این جوهرهای نانومقیاس را تولید کرده است، جوهرهایی که به‌عنوان برچسب روی بسته‌های مواد غذایی قرار می‌گیرد تا مانع از جعل شود. این نانوجوهر با چشم غیرمسلح قابل مشاهده و حتی قابل تشخیص یا آزمایش نیست.
اورت می‌گوید: « آریلا در آخرین مرحله تحقیق و توسعه این فناوری بوده و ما امیدواریم که این فناوری به زودی وارد بازار شود. من معتقدم که این فناوری موفق خواهد بود چرا که از قیمت بسیار پایینی برخوردار است. در این پروژه ما از ماده‌ای برای تولید جوهر استفاده کردیم که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا بوده و مجوز استفاده مستقیم آن روی مواد غذایی صادر شده‌است.»
مشکل جعل در صنایع دیگر نظیر الکترونیک و دارو نیز وجود دارد که این فناوری و فناوری‌های مشابه می‌تواند برای حفظ اصالت محصولات در بازار کمک شایانی کند.