روشی برای تولید مواد مورد استفاده در ساخت شناساگر نوری

محققان چینی روشی برای تولید ارزان و انبوه نانوساختارهای سه بعدی با خواص نوری ویژه اابداع کردند که مواد مورد نیاز برای ساخت شناساگرهای نوری جدید را فراهم می‌کند.

یک تیم تحقیقاتی از مؤسسه تحقیقات پیشرفته شانگهای، آکادمی علوم چین و دانشگاه نانجینگ مقاله‌ای در نشریه Nanotechnology به چاپ رساندند و در آن نشان دادند که می‌توان نانوساختارهای سه بعدی را با هزینه کم به تولید انبوه رساند. این گروه با ارائه روشی جدید ساختارهای دوره‌ای سه بعدی را با خواص نوری منحصر به فرد تولید کردند.
خواص به دام‌اندازی نور اهمیت زیادی برای دانشمندان دارد، به طوری که از آن برای تولید محصولات مختلف استفاده می‌کنند. تولید چنین خواصی روی سطح کاری بسیار مهم، اما چالش برانگیز است. این ساختارها می‌توانند در بخش فتونیک و اپتوالکترونیک در مقیاس اتمی استفاده شده و در نهایت منجر به تولید شناساگرهای نوری شوند.
نانوساختاری سه بعدی از جنس مواد نوری می‌تواند خواص به دام‌اندازی نوری داشته و از آن برای جمع‌آوری پرتوهای نور استفاده کند.
این گروه تحقیقاتی فیلم‌هایی از جنس اکسید روی (ZnO) تولید کردند که روی آن نانومخروط‌های سه بعدی وجود دارد. این نانوساختارها با ابعاد و اشکال مختلف قابل تولید است؛ این کار از طریق فناوری نانوچاپ گرمایی انجام می‌شود. این گروه نانوذرات طلا را به این ساختار افزودند و در نهایت روی سطح، ترکیبی از نانوساختارهای ZnO و Au ایجاد کردند. این ساختار دارای قابلیت‌های منحصر به فردی است، به طوری که می‌توان از آن در ساخت شناساگر نوری استفاده کرد.
ویژگی‌های این شناساگر نوری بستگی به ساختار سه بعدی دارد که سطح تماس فلز/نیمه‌هادی نیز در تقویت این ویژگی‌ها مؤثر است. لازم به ذکر است که روش نانوچاپ گرمایی دارای پتانسیل بالایی برای تولید انبوه است. محققان این پروژه نشان دادند که با این روش می‌توان ساختارهای هیبریدی ارزان قیمت تولید کرد که در آن فلز و نیمه‌هادی کنار هم قرار دارند.
از نتایج این پروژه می‌توان در ساخت ادوات اپتوالکترونیک استفاده کرد.