هیبرید نانوسیم نقره و گرافن، جایگزین ITO

محققان انگلیسی با ترکیب نانوسیم نقره و گرافن موفق به ارائه ماده جدیدی به‌عنوان جایگزین اکسید قلع ایندیم (ITO) شدند. این ماده ارزان‌تر از اکسید قلع ایندیم بوده و عملکرد بهتری نیز دارد.

در حال حاضر از اکسید قلع ایندیم به عنوان ماده‌ای شفاف و رسانا در ساخت صفحات نمایشگر استفاده می‌شود. به دلیل شکنندگی و گرانقیمت بودن، محققان به دنبال یافتن جایگزینی برای اکسید قلع ایندیم هستند. نانومواد گزینه مناسبی برای این کار بوده و در این میان نانولوله‌های کربنی، نانوسیم‌های نقره و گرافن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.
اخیراً محققان دانشگاه ساسکس انگلستان موفق به ارائه فناوری جدیدی برای جایگزینی اکسید قلع ایندیم شدند. آن‌ها از نانوسیم‌های نقره که به گرافن متصل شده‌است، برای این کار استفاده کردند.
آلن دالتون از محققان این پروژه می‌گوید: «مواد هیبریدی بسیار ارزان‌تر از اکسید قلع ایندیم هستند؛ دلیل این امر آن است که ما تنها مقدار بسیار کمی از این نانومواد را برای ساخت فیلم مورد نظر نیاز داریم. گرافن نقش اتصال دهنده را میان نانوسیم‌ها به عهده دارد که موجب می‌شود، شبکه مورد استفاده چندان متراکم نباشد. ما گرافن را روی شبکه‌ای از نانوسیم‌ها اسپری کردیم.»
این کار موجب کاهش هزینه ماده نهایی می‌شود؛ چرا که مقدار نانوسیم مورد استفاده به شدت کاهش می‌یابد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این مواد رسانا تا سال ۲۰۲۵ بازاری با حجم ۹۰۰ میلیون دلار داشته باشند.
در مقاله‌ منتشرشده در نشریه NanoScale، آمده است که کلید موفقیت در این پروژه، استفاده از یک روش ریاضی است که پیش از این نشان داده بود چگونه تغییر فاز در فضای بسیار کم اتفاق می‌افتد.
متو لارج از محققان این پروژه می‌گوید: «در این پروژه ما از یک روش ریاضی استفاده کردیم تا نشان دهیم، کوچکترین پیکسلی که می‌توانیم با این الکترودهای نانوسیمی ایجاد کنیم چقدر است. این نتایج به ما نشان دادند که چگونه می‌توان نانوسیم‌ها را برای رسیدن به ملزومات مورد نظر تنظیم کرد.»
نانوسیم‌های نقره یکی از بهترین گزینه‌ها برای اکسید قلع ایندیم است. شرکت‌هایی نظیر کامبریوس و بلونانو در حال حاضر روی تجاری‌سازی این فناوری کار می‌کنند. ترکیب نانوسیم و گرافن می‌تواند جایگزین مناسبی برای فناوری‌های رایج باشد.