هر «پتنت» مساوی با «تأسیس یک شرکت جدید»

دانشگاه منچستر با هدف تسریع تجاری‌سازی فناوری‌های مرتبط با گرافن، شرکتی تأسیس کرده است. این شرکت قرار است مسیر راه‌اندازی شرکت‌های جدید را هموار کرده و کمک کند تا برای هر یک از پتنت‌های این دانشگاه یک شرکت تأسیس شود.

دانشگاه منچستر در انگلستان شرکتی تأسیس کرده که می‌تواند مسیر راه‌اندازی شرکت‌های انشعاب یافته از دانشگاه (Spin off) را تسریع کند.
این شرکت که گرافن انیبل سیستمز (Graphene Enable Systems) نام دارد، در دسامبر ۲۰۱۵ تأسیس شده‌است. هدف از راه‌اندازی این شرکت آن است که مسیر تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر گرافن هموار شود. برای این کار، گرافن انیبل سیستمز تلاش می‌کند شرکت‌های بیشتری از دانشگاه منشعب شوند تا فناوری‌های مرتبط با گرافن را که در دانشگاه منچستر به دست می‌آید، به محصولات جدید تبدیل کنند. در واقع هر شرکت روی یک پتنت ثبت شده توسط دانشگاه کار خواهد کرد.
این شرکت علاوه بر دانشگاه منچستر، با گروه مالکیت‌های فکری و مؤسسه ملی گرافن نیز همکاری خواهد داشت. از سال ۲۰۱۷ به بعد، این شرکت با مرکز دوم گرافن دانشگاه منچستر به نام مرکز نوآوری مهندسی گرافن (Graphene engineering Innovation Centre) همکاری خواهد داشت. همچنین این شرکت همکاری‌هایی را نیز با مؤسسه مواد پیشرفته هنری رویز که توسط دولت انگلستان حمایت می‌شود، خواهد داشت.
آندرو ویکینسون از مدیران شرکت انیبل سیستمز می‌گوید: «ما قصد داریم محصولات متعدد و جالب توجهی تولید کنیم که از آن جمله می‌توان به مواد کامپوزیتی سبک، جوهرهای رسانای انعطاف‌پذیر، پوشش‌های مقاوم در برابر سایش و فیلترها اشاره کرد. همچنین ما به دنبال ساخت قطعات الکترونیکی با عملکرد بالا ، باتری و ابرخازن نیز هستیم. تمامی این اهداف در قالب همکاری شرکت ما با دانشگاه قابل انجام است. در این بین می‌توانیم از حمایت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان استفاده کرده تا خلاقیت و ایده را به محصولات واقعی تبدیل کنیم.»