حوزه‌های روباتیک و فناوری‌نانو فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد می‌کنند

گزارشی توسط فروم اقتصاد جهانی منتشر شده که در آن نشان از اطلاعاتی درباره تغییر فرصت‌های شغلی در آینده نزدیک آمده است. این گزارش می‌گوید که در بخش روباتیک و فناوری‌نانو فرصت‌‌های شغلی جدیدی ایجاد خواهد شد.

فروم اقتصاد جهانی گزارشی منتشر کرده که در آن پیش‌بینی شده‌است، ۵ میلیون فرصت شغلی تا سال ۲۰۲۰ در اثر توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی، روبات‌ها و فناوری‌ نانو از بین خواهد رفت. البته این بخش خالی لیوان است و این فناوری‌ها خود نیز قادر به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید هستند به طوری که در این بازه زمانی، ۲٫۱ میلیون فرصت شغلی نیز توسط این فناوری‌ها خلق خواهد شد. با توسعه این فناوری‌ها، مشاغل منشی‌گری و کارهای دستی در خطر خواهند افتاد و احتمالاً این فناوری‌های نوپدید برای این مشاغل، محصولات جایگزین ارائه خواهند کرد. در این میان در روباتیک و فناوری‌ نانو، فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد خواهد شد.
این گزارش عنوان دارد که فرصت‌های شغلی جدید کاملاً تخصصی و در حوزه‌هایی نظیر محاسبات، ریاضیات، معماری و مهندسی هستند.
توسعه این فناوری‌های نوپدید از سوی گروهی از دانشمندان به «انقلاب صنعتی چهارم» لقب یافته است. متخصصان معتقداند که هر بخشی نیاز به بازتعریف مهارت‌های خود دارد و تعریف وظایف شغلی نیروهای انسانی خود را باید از نو انجام دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر مهارت‌های موجود در حوزه ریاضیات به‌صورت خودکار در آمده است. همچنین مشاغلی نظیر نگهداری از کودکان که نیاز به مهارت اجتماعی دارد، با کاهش دستمزد روبرو شدهاست. این به دلیل افزایش تقاضا در این بخش است.
این گزارش نشان می‌دهد که افرادی که بتوانند با موفقیت ریاضیات را با مهارت‌های شخصی ترکیب کنند و از آن در اقتصاد دانش محور استفاده کند، می‌توانند مواهب بسیاری در محیط کاری داشته باشند و چنین مهارتی یافتن شغل را تسهیل می‌کند.