سامسونگ باتری خودترمیم شونده می‌سازد

محققان شرکت سامسونگ باتری یون لیتیم با خواص خودترمیمی تولید کردند. درون این باتری از نانولوله‌های کربنی، نانوذرات لیتیم و نوعی الکترولیت عاری از حلال استفاده شده‌است.

قطعات الکترونیکی را می‌توان درون منسوجات قرار داد و در نهایت البسه هوشمند تولید کرد. این حوزه در حال رشد است، اما هنوز چالش‌هایی وجود دارد. اخیراً مقاله‌ای در نشریه Angewandte Chemie منتشر شده که در آن محققان باتری‌های لایه نازک و انعطاف‌پذیری ساختند که خواص خود ترمیمی دارد. این باتری یون لیتیم، بسیار ایمن بوده و می‌توان آن را درون الیاف منسوجات قرار داد. حتی زمانی که این الیاف به‌صورت کامل ازهم جدا شوند، باتری دوباره می‌تواند رشد کرده و به حالت اولیه خود بازگردد؛ بدون این که خواص الکتروشیمیایی آن دستخوش تغییر شود.
باتری‌های یون لیتیم موجود که در الکترونیک قابل پوشیدن مورد استفاده قرار می‌گیرند، بدون هیچ مشکلی خم شده و حتی به‌صورت رول در می‌آیند. اما این باتری‌ها در اثر خمش یا کار به‌صورت تصادفی شکسته می‌شوند. آسیب ساختاری به این باتری‌ها موجب بروز مشکل در عملکرد آن‌ها خواهد شد و حتی مشکلات ایمنی نیز ایجاد می‌کنند. آتش‌سوزی، گازهای خورنده و مواد سمی از جمله چالش‌های آسیب ساختاری در این باتری‌هاست.
پژوهشگران شرکت سامسونگ با همکاری محققان چینی دانشگاه فودان به رهبری یونگانگ وانگ نسل جدیدی از باتری‌های یون لیتیم را تولید کردند که به دلیل وجود خواص خودترمیمی‌، در مقابل چنین مشکلاتی مقاومت دارد. برای این که بتوان باتری با خواص خودترمیمی ساخت، باید تمام بخش‌های باتری امکان خودترمیمی داشته باشد. این گروه تحقیقاتی با همکاری شرکت سامسوسنگ موفق به ساخت این باتری شدند.
محققان شرکت سامسونگ با استفاده از نانولوله‌ کربنی لایه‌هایی ساخته و از آن برای تولید الکترود این باتری استفاده کردند. میان این لایه‌ها، محققان ترکیبات لیتیم به شکل نانوذرات قرار دادند. برخلاف باتری‌های رایج، لیتیم موجود در این الکترودها از آن نشت نمی‌کند. حتی اگر این الکترودها آسیب ببینند، نانوذرات لیتیم خارج نشده بلکه پلیمر موجود در الکترود فرصت ترمیم شدن را فراهم می‌کند. بین الکترودها، یک الکترولیت عاری از حلال از جنس ژل سلولزی قرار داده شده‌است. این الکترولیت ژلی شکل، دو الکترود را از هم جدا می‌کند.