دریافت تاییدیه برای نانوداروی ضد اختلالات مزمن فیزیکی و ذهنی

یک شرکت داروسازی، برای درمان بیماری ME/CFS که نوعی اختلالات مزمن فیزیکی و ذهنی است، نانودارویی تولید کرده که توسط دولت آرژانتین تاییدیه دریافت کرده است. این اولین داروی دارای مجوز برای درمان این بیماری است.

همیسفر بیوفارما (Hemispherx BioPharma) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانودارو است که روی حل اختلالات توانفرسای جدی کار می‌کند. محصولات اصلی این شرکت، داروهایی به نام آلفرون ان اینجکشن، آمپلیژن و آلفرون الدو هستند.
سیاست‌های گذشته این شرکت بحث برانگیز بوده است اما اخیرا همیسفر با ایجاد تغییرات مدیریتی اقدام به شفاف‌سازی بهتر شرایط کاری خود کرده و با این کار از نقطه نظر کسب و کار این شرکت وارد مرحله تازه‌ای شده‌است. این تغییرات مدیریت روی سهام همیسفر نیز تاثیر گذاشته است. هر چند از نظر مدیران این شرکت، هنوز وضعیت کسب و کار آنها به سوددهی مناسبی نرسیده است اما سیاست‌های جدیدی برای بهبود وضعیت اتخاذ شده‌است.
در میان این اتفاقات، نانوداروی آمپلیژن برای درمان سندروم مزمن خستگی ME/CFS مورد تایید قرار گرفت و این دارو به عنوان اولین دارویی است که برای این بیماری تاییدیه دریافت کرده است.
همیسفر برای دریافت سرمایه بیشتر به‌منظور تولید این دارو، با دو موسسه سرمایه‌گذاری وارد مذاکره شد تا مبلغ ۵ میلیون دلار از آنها برای تولید این نانودارو دریافت کند.
توماس ایکویلز، مدیرعامل شرکت همیسفر، می‌گوید: «ME/CFS یک بیماری جدی بوده که هم به‌صورت فیزیکی و هم فکری بیمار را دچار مشکل می‌کند. این بیماری، هزینه بالایی را هم به خانواده بیمار و هم به دولت تحمیل می‌کند. این نانودارو در آرژانتین تاییدیه لازم برای درمان ME/CFS را دریافت کرده است. در آمریکا و اروپا هنوز داروی تجاری و تایید شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد اما یک شرکت در آمریکا در حال توسعه دارویی برای این منظور است. بنابراین، در حال حاضر هیچ داروی رقابت‌پذیری در بازار برای این بیماری وجود ندارد و آمپلیژن تنها گزینه موجود در بازار است.»
در حال حاضر بیش از ۲۵ موسسه سرمایه‌گذاری روی این شرکت سرمایه‌گذاریی کرده‌اند. در ماه جولای سال جاری، اولین محموله حاوی این نانودارو بارگیری شد. اخیرا نیز قراردادی با یک کارخانه داروسازی در کالیفرنیا برای تولید این نانودارو به امضاء رسیده است.