اسیدهای نوکلئیک کروی، برنده جایزه روسنانو ۲۰۱۶

جایزه روسنانو در سال ۲۰۱۶ به محققی رسید که اسیدهای نوکلئیک کروی را ابداع کرده است. این اسیدهای نوکلئیک سه بعدی دارای کاربردهای وسیعی در پزشکی و داروسازی هستند.

چاد میرکین یکی از محققان حوزه فناوری‌ نانو در دانشگاه نورث وسترن جایزه روسنانوپرایز یا ۲۰۱۶ RUSNANOPRIZE را برای اختراع خود دریافت کرد. او اسیدهای نوکلئیک کروی (SNAs) را که ساختارهای بسیار کوچک با قابلیت استفاده در بخش تشخیص طبی و درمانی هستند اختراع کرده است.
میرکین که مدیرعامل شرکت نانوسفر (Nanosphere) است یافته علمی خود را در صنعت به کار گرفته و در حال تجاری‌سازی این فناوری است.
روسنانوپرایز جایزه‌ای است که به محققان و دانشمندانی که کشف قابل توجهی در حوزه فناوری‌ نانو داشته باشند، اعطا می‌شود. این جایزه به حوزه‌های مختلفی در حوزه فناوری‌ نانو تعلق می‌گیرد. سال جاری این جایزه به حوزه پزشکی، داروسازی و زیست‌فناوری تعلق گرفته است.
میرکین می‌گوید: «اعطای این جایزه مؤید اهمیت یافته‌های ماست، چیزی که در حوزه نانوپزشکی قابل استفاده بوده و به صورت ویژه در حال تجاری‌سازی توسط شرکت ما است.»
SNAها ساختارهایی (در واقع نانوذراتی) کروی و متراکم هستند که روی آن‌ها با DNA یا RNA پوشیده شده‌است. DNA و RNA دارای ساختار مشابهی هستند در نتیجه خواص فیزیکی و شیمیایی ویژه‌ای به SNA می‌بخشند. از آنجایی که این ساختار کاملا سه بعدی است، از نظر ویژگی و قابلیت با اسیدهای نوکلئیک خطی که در طبیعت یافت می‌شوند متفاوت هستند.
SNA می‌تواند به‌صورت طبیعی وارد سلول‌ها و بافت انسان شود، این درحالی است که DNA و RNA طبیعی چنین قابلیتی ندارند. بنابراین از SNAها می‌توان برای طراحی داروها به‌منظور مقابله با بیماری‌های مختلف نظیر زخم دیابت استفاده شود.
جایزه روسنانو توسط بنیاد روسنانو (RusNano) در سال ۲۰۰۹ بنیان نهاده شد. این بنیاد سیاست توسعه صنعت نانو را در روسیه پیاده‌سازی می‌کند. همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فناوری‌ نانو از جمله وظایف این بنیاد است؛ پروژه‌هایی که از نظر اقتصادی و اجتماعی اهمیت زیادی دارند.