ثبت ۱۸۵ تقاضای استفاده از فناوری نانو در نمایشگاه رنگ، رزین، پوشش‎های صنعتی و مواد کامپوزیت

۱۸۵ تقاضای استفاده از فناوری نانو در شانزدهمین نمایشگاه رنگ، رزین، پوشش‎های صنعتی و مواد کامپوزیت (IPCC2016) که از ۱۶ تا ۱۹ آذرماه ۹۵ برگزار شد ثبت شده است.

شانزدهمین دوره از نمایشگاه بین‎المللی رنگ، رزین، پوشش‎های صنعتی و مواد کامپوزیت با عنوان IPCC2016 با هدف آشنایی صنایع و دست‎اندرکاران این حوزه با آخرین فناوری‎های داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی تهران از ۱۶ تا ۱۹ آذرماه برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه شرکت‏‌های داخلی و خارجی در ۱۷ گروه تخصصی محصولات خود را ارائه نمودند.

براساس بررسی‎های انجام شده، حجم بازار رنگ و پوشش در خاورمیانه ۲ میلیارد دلار برآورد شده است که سهم ایران حدود ۲۳ درصد از این بازار است. با توجه به ظرفیت بالای موجود در کشور از نظر واحدهای صنعتی، استفاده از فناوری‎های نوین از جمله فناوری نانو در حوزه مواد اولیه و محصولات در این صنعت، کمک شایانی به افزایش سهم ایران در این بازار خواهد کرد.

شرکت‎های فناوری نانو نیز با هدف ارائه آخرین دستاوردهای خود در این حوزه، محصولات خود را در شانزدهمین دوره از نمایشگاه بین‎المللی رنگ، رزین، پوشش‎های صنعتی و مواد کامپوزیت در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

محصولات مبتنی بر فناوری نانو که در این دوره از نمایشگاه عرضه شدند عبارتند از:

۱- نانورنگ آنتی‌استاتیکی شفاف (شرکت پیشگامان فناوری آسیا) که به منظور دفع الکتریسیته ساکن مورد استفاده قرار می‎گیرد. قابلیت اجرای سریع و آسان و سرعت انتقال سریع و یکسان در تمام سطح از دیگر ویژگی‎های این محصول است. رنگ‏‌های ترافیکی و رنگ‎های رسانا از دیگر محصولات این شرکت است که در معرض دید عموم قرار گرفت.

۲- نانورنگدانه آبی فتالوسیانین مس (نیلگون رنگدانه زنجان): خاصیت رنگ‏‌دهی بالا (سه برابر بیشتر از نمونه‎های معمولی)، کاهش هزینه، افزایش راندمان واکنش و خواص نوری و پوشش سطحی با کیفیت بالا از مزایای این رنگدانه‎ها است. با توجه به بررسی‎های میدانی، مهم‌ترین چالش در حوزه خمیرهای پیگمنت صنعت رنگ، رنگدانه‎های با کیفیت مرغوب است. نانورنگدانه‎های تولیدی شرکت نیلگون رنگدانه زنجان به دلیل بهره‎گیری از جدیدترین فناوری‎های تولید رنگدانه، پاسخگوی نیاز شرکت‎های داخلی خواهد بود و امکان صادرات آن در گام‌‏های بعدی نیز وجود دارد.

۳- نانوکفپوش اپوکسی مقاوم به سایش (بسپار سازان ایرانیان) با مقاومت سایشی و سختی بالا، قابلیت کاربرد در اتاق‌های تمیز و مکان‌های بهداشتی، محیط‌های صنعتی، سالن‌های تولید و انبارها، صنایع غذایی و نوشیدنی، صنایع دارویی و شیمیایی را دارد. افزایش مقاومت به ضربه و کاهش تردی این کفپوش‎ها با استفاده از فناوری نانو امکان‎پذیر شده است.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

۴- پوشش‌های سخت PVD (شرکت سخت‌‏آرا): استفاده از این نوع نانوپوشش‎ها بدون تغییر تلرانس ابعادی قطعات و قالب‏‌ها عمر کاری آنها را به اندازه ۲ تا ۵ برابر افزایش می‎دهد و در مقایسه با پوشش‎های مرسوم مورد استفاده در صنایع و شرکت‎های تولیدی مقاومت به سایش، خوردگی و سختی بسیار بالاتری دارند. یکی از معضلات شرکت‎های تولیدکننده در حوزه تولید محصولات پلیمری، چسبیدن ترکیبات پلیمری به سطح قالب است که با ایجاد نانوپوشش‎های با ضریب اصطکاک کم، چسبندگی پلیمرها کاهش یافته و عمر کاری قالب بهبود قابل ملاحظه‏‌ای خواهد داشت.

۵- نانوافزودنی کنترل‌کننده خوردگی برای رنگ و رزین: زیست سازگاری و روش ساده تولید و راندمان بالای این محصول در کاهش سرعت خوردگی رنگ و رزین حتی با افزودن مقادیر کم این محصول از جمله ویژگی‎های آن است. با توجه به شرایط خورنده شدیدی که در محیط‎های دریایی وجود دارد با استفاده از این افزودنی ارزان میزان مقاومت به خوردگی تاسیسات و تجهیزات در مناطق دریایی ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

۶- فناوری پلاسمای سرد: با بهره‎گیری از دستگاه مجهز به فناوری پلاسمای سرد می‌توان عملیات مختلفی مانند ایجاد گروه‌های عاملی مورد نظر، دفع انواع لکه‌های آبی و روغنی، بهبود ترشوندگی، خواص آنتی‌استاتیک، فعال‌سازی سطوح، بهبود رنگ‌پذیری و چسبندگی را در دمای پایین انجام داد. از جمله نقاط قوت استفاده از سامانه پردازش پلاسمای تحت خلاء می‌توان به هزینه پایین مواد مصرفی، کنترل‌پذیری و یکنواختی بالای فرآیند، حداقل تاثیر بر قطعه اشاره کرد. همچنین استفاده از این سامانه به عنوان یک روش پاک، دوست‌دار محیط‌زیست بوده و آثار مخرب برای محیط‌زیست ندارد.

۷- فیلترهای صنعتی هوا با فناوری نانو تولید شرکت نانوفناوران خاور که از جمله قابلیت‎های این محصول می‎توان افزایش جذب، راندمان و عمر این فیلترها را نام برد. قابلیت بالای این فیلترها در کاهش آلایندگی زیست محیطی مورد توجه اکثر بازدیدکنندگان این حوزه بوده است.

filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

لازم به ذکر است که در این دوره از نمایشگاه ۱۸۵ فرم تقاضای فناوری و محصول ثبت گردید که در نمودار زیر سهم هر کدام از  فناوری ها از مجموعه تقاضاها نشان داده شده است.

filereader.php?p1=main_08e789053de980e0f
این تقاضاها در اختیار فناوران و کارشناسان فعال در این حوزه قرار خواهد گرفت تا با برنامه‌‏ریزی هدفمند و سیاست‎گذاری مناسب در این بخش، زمینه را برای پاسخگویی و رفع نیاز فراهم سازند. این امر از وابستگی کشور به واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و فناوری از کشورهای خارجی کاسته و میزان صادرات محصولات تولید داخل را افزایش خواهد داد.