فراخوان شرکت در چالش ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی

ستاد توسعه فناوری نانو چالش فناوری نانو را با موضوع ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی و با هدف کمک به بومی‌‌سازی این میکروسکوپ برگزار می‌کند. به شرکت‌کنندگانی که بتوانند نمونه آزمایشگاهی از طرح خود ارائه نمایند ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه ۱۰۰ میلیون ریال گرنت تعلق خواهد گرفت. برنده نهایی چالش نیز از جایزه نفیس ۶۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی تجاری‌سازی برای توسعه محصول نهایی بهره‌مند خواهد شد.

چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، یکی از برنامه‏‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است که می‌کوشد مشکلات کلیدی بنگاه‌های صنعتی یا نیازهای فناورانه صنایع مختلف کشور را از طریق جلب مشارکت پژوهشگران و فناوران کشور برطرف نماید.

با توجه به تجربه موفق چالش‌های نوآوری که منجر به برداشتن گام مهمی در راستای توسعه راهکارهای نوین برای افزایش سرعت و میزان تولید نانوالیاف شد و همچنین دومین چالش نوآوری با موضوع افزایش زمان ماندگاری محصولات کشاورزی که تاکنون شاهد حضور پررنگ نوآوران و فناوران کشور در آن هستیم، چالش فناوری با موضوع ساخت تیپ (پروب) میکروسکوپ نیروی اتمی نیز با همت کارگروه توسعه فناوری کلید خورد.

میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) یک ابزار آنالیز چندکاربردی است که علاوه بر مدهای مختلف آنالیز سطح، در لیتوگرافی، نانومنیپیولیشن، آنالیزهای نیروی مغناطیسی و شیمیایی و سایر آنالیزهای مورد نیاز در مقیاس نانو کاربرد دارد. اما به دلیل گران‌بودن تیپ این میکروسکوپ‌ها که از خارج کشور تامین می‌شود، خدمات‌دهی آزمایشگاه‌ها به پژوهشگران ایرانی با محدودیت جدی روبروست. از این رو با توجه به مصرف بالای این افزاره (تیپ) و نقش و اهمیت آن در عملکرد اثربخش میکروسکوپ‌های نیروی اتمی، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قصد دارد تا با اتکا به دانش و تخصص دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های خلاق و نوآور و سایر پژوهشگران، مخترعان و فناوران کشورمان، فناوری تولید این افزاره را در داخل کشور بومی‌سازی نماید.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، این چالش طی سه مرحله برگزار و از ۱۵ دی‌ماه فرآیند ثبت‌‏نام مرحله اول آن آغاز گردید.

محققان دانشگاهی، فناوران و شرکت‏‌های دانش‏‌بنیان علاقمند به شرکت در این چالش تا تاریخ اول اسفندماه فرصت دارند ‏تا طرح‏ مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند.

گفتنی است به شرکت‌کنندگانی که در مرحله آتی بتوانند نمونه آزمایشگاهی از طرح خود ارائه نمایند ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه ۱۰۰ میلیون ریال گرنت تعلق خواهد گرفت. برنده نهایی چالش نیز از جایزه نفیس ۶۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی تجاری‌سازی برای توسعه محصول نهایی بهره‌مند خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و غیره) به پایگاه اینترنتی چالش مراجعه نمایند.