راه‌اندازی کارخانه تولید نانوباتری در جمهوری چک

یک کارخانه تولید باتری حاوی نانومواد جمهوری چک راه‌اندازی شده است. این باتری‌ها که عمر طولانی و ظرفیت بالایی دارند، احتمالاً نصف قیمت باتری‌های یون لیتیم را دارا باشند.

یک شرکت از جمهوری چک، خط تولید باتری‌های مبتنی بر فناوری‌ نانو را راه‌اندازی کرده است. در ساخت این باتری‌ها از نانومواد استفاده شده که این امر موجب افزایش کارایی، کاهش وزن، ارزان‌تر شدن، عمر بیشتر و ایمن‌تر شدن باتری‌ها شده‌است.
این خط تولید خودکار به مدت چند ماه کار خواهد کرد تا تمامی گواهینامه‌های مورد نیاز را به دست آورد. شرکت HE3D که در شهر پراگ واقع است، آمادگی خود را برای راه اندازی خط تولید جدیدی در شرق جمهوری چک اعلام کرد.
فناوری‌ نانو مساحت مفید الکترودها را در باتری افزایش می‌دهد، به طوری که با استفاده از نانومواد می‌توان الکترودها را به‌صورت اسفنجی ایجاد کرد تا انرژی بیشتری را جذب کنند. همچنین نانومواد موجب می‌شود تا ظرفیت ذخیره انرژی در باتری افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.
اشتهای سیری‌ناپذیری نسبت به باتری‌ها در بازار وجود دارد؛ باتری‌هایی که انرژی بالاتری تولید کرده، ارزان بوده و در عین ایمنی بودن طول عمر بالاتری داشته باشند. توسعه فناوری باتر‌ی‌ها می‌تواند به فناوری‌هایی نظیر پیل‌های خورشیدی و خودروهای الکتریکی کمک کند.
تحقیقات زیادی در سراسر جهان انجام شده و دانشمندان روش‌های مختلفی برای رسیدن به این اهداف آزموده‌اند. شرکت تسلا موتورز در حال حاضر کارخانه‌ای به نام گیگافکتوری راه‌اندازی کرده که در آن باتری‌های یون لیتیم به‌منظور استفاده در خودروهای الکتریکی تولید می‌شود. این باتری‌ها را می‌توان برای منازل نیز مورد استفاده قرار داد.
پروچاژا می‌گوید: «ما قصد نداریم با کسی در بازار رقابت کنیم، بلکه بازار جدیدی را ایجاد می‌کنیم.»
باتری‌های این شرکت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند انرژی الکتریکی تجدیدپذیر را ذخیره‌سازی کنند. نوع دیگری از این باتری‌ها که در دست طراحی و ساخت هستند، قابلیت استفاده در خودروهای الکتریکی را دارند.
هنوز برای این باتری‌ها قیمت‌گذاری نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود قیمت آن تقریباً نصف باتری‌های یون لیتیم با ظرفیت مشابه باشد.