صرفه جویی ۱۳میلیارد ریالی با تولید گاما آلومینای نانوساختار در اصفهان

شرکت دانش‌بنیان نانوپارس اسپادانا با تکیه بر دانش داخلی، گاما آلومینای نانوساختار را با کیفیت مرغوب در اصفهان تولید می‌کند. این نانومواد به‌عنوان پایه‌کاتالیست در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، داروسازی و خودروسازی کاربرد دارد.

یکی از مواد پرمصرف در صنایع مختلف کاتالیست‌ها هستند. این مواد با افزایش سرعت واکنش‌ها زمان رسیدن به محصول نهایی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. از آنجایی‌ که ماده‌ی کاتالیست فرآیند تسریع انجام واکنش را با سطح خود انجام می‌دهد، افزایش نسبت سطح به حجم می‌تواند فعالیت کاتالیست را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. کوچک کردن ابعاد کاتالیست در مقیاس نانو و همچنین ایجاد حفرات نانویی راه‌هایی برای افزایش سطح و بهبود عملکرد کاتالیست‌ها به شمار می‌روند.
به گفته‌ی سعید شجاعی زاده، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره‌ی شرکت نانوپارس اسپادانا، پایه‌ی کاتالیست ۹۰ درصد ارزش کاتالیست است. زمانی که پایه‌ی کاتالیست در کشور موجود نبود، مصرف‌کنندگان پایه‌ی کاتالیست نهایی را با هر قیمتی و هر کیفیتی از خارج از کشور تأمین می‌کردند. اما با اجرای طرح تولید پایه‌ی کاتالیست در کشور نیاز به تأمین خارجی پایه‌ی کاتالیست قطع شد و شرکت نانوپارس اسپادانا و سایر شرکت‌های همکار توانستند مقادیر زیادی از کاتالیست های ناهمگن بر پایه‌ی گاما آلومینا را تولید و به صنایع ارائه نمایند.
وی در ادامه در خصوص مزایای این محصول داخلی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی گفت: « تولید داخلی این پایه کاتالیست موجب کاهش هزینه‌ها در صنایع مهم و کاربردی شده و همچنین کیفیت این پایه‌کاتالیست در حد نمونه خارجی است. به‌علاوه، تغییرات خاصی جهت ارتقای عملکرد آن در هنگام استفاده به عنوان پایه کاتالیست اعمال شده است.»
شجاعی زاده میزان تولید سالانه‌ی این محصول را در حال حاضر دویست تن در سال عنوان کرد و افزود: «با قطع واردات پایه‌ی کاتالیست گاما آلومینای نانوساختار تا کنون مبلغی بیش از ۱۳/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال از سرمایه‌ی ملی صرفه‌جویی شده که این مبلغ در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.»
اجرای این طرح موجب اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۹۵ نفر به صورت غیرمستقیم شده است و طی توسعه‌ی این طرح در آینده اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۶۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم پیش‌بینی می‌شود.
گفتنی است محصول گاما آلومینا با شماره‌ی ثبت اختراع ۴۴۵۸۴ به ثبت رسیده و دارای گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی فناوری نانو می‌باشد.