انفجار ایمن نانوحامل زیست‌سازگار در مغز با امواج فراصوت

پژوهشگران با استفاده از مواد زیست‌سازگار موفق به تولید نانوذراتی شدند که می‌توان از آن‌ها برای رهاسازی دارو در مغز استفاده کرد. این نانوذرات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند در صورت اعمال امواج فراصوت، منفجر شده و دارو را رهاسازی کنند. این نانوذرات قادر به عبور از سد محافظتی مغز هستند.

مهندسان زیست‌پزشکی دانشگاه جان هاپکینز اعلام کردند که روشی غیر تهاجمی برای رهاسازی دارو درون مغز ارائه کردند. آن‌ها این روش را روی موش‌ها آزمایش کردند و نتایج جالب توجهی به دست آوردند.

محققان در این روش دارو را درون نانوذرات زیست‌سازگاری قرار دادند و سپس با استفاده از امواج اولتراسونیک، این نانوذرات را فعال کردند تا دارو درون مغز رهاسازی شود.
پژوهشگران معتقداند که این روش به دلیل اینکه داروی رهاسازی شده در بدن، در یک نقطه مشخص و محدود رهاسازی می‌شود، اثرات جانبی بسیار کمی درپی دارد؛ بنابراین دوز مصرفی کاهش می‌یابد. همچنین از آنجایی که اجزای این دارو پیش از این در روش‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته وایمنی آن  توسط FDA تأیید شده، بنابراین تجاری‌سازی آن با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. محققان امیدوارند که فرآیند دریافت تأییدیه این دارو از یک یا دو سال آینده آغاز شود.
filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636
با اعمال امواج فراصوت، سیال موجود درون نانوحامل از حالت مایع به گاز تبدیل شده که این امر موجب انفجار نانوذرات و رهاسازی دارو می‌شود.

مغز معمولاً از یک لایه محافظ موسوم به سد خونی مغز (BBB) برای حفاظت از خود بهره می‌برد. تنها داروهای بسیار کوچک محلول در روغن شانس عبور از این سد را دارند. به همین دلیل، محققان نانوذراتی از جنس پلاستیک زیست‌سازگار ساختند که دارای بخش آبدوست و بخش روغن دوست است. در اثر برخورد امواج فراصوت این نانوذرات، دارو را رهاسازی می‌کنند. بخش روغن دوست به دارو می‌چسبد و تشکیل یک ساختار کروی می‌دهد. درون این کره، از سیالی موسوم به پرفلوروپنتان پر شده است. زمانی که امواج فراصوت به آن برخورد می‌کنند این سیال به گاز تبدیل شده و موجب شکسته شدن قفس کروی می‌شود و در نهایت دارو رهاسازی می‌شود.
محققان با این روش موفق شدند پروپوفول که یک نوع داروی بی‌هوشی است را رهاسازی کنند. این گروه نشان دادند که نانوذرات از سد BBB مغز عبور کرده و دارو را به صورت یکنواخت در مغز پخش می‌کند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Noninvasive Targeted Transcranial Neuromodulation via Focused Ultrasound Gated Drug Release from Nanoemulsions در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.