ثبت ۹۷ طرح مفهومی در دومین چالش نوآوری نانو

۹۷ طرح مفهومی در دومین چالش نوآوری نانو در نخستین مرحله چالش نوآوری «افزایش زمان ماندگاری محصولات کشاورزی» دریافت گردید.

مطابق اعلام قبلی دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، مهلت ثبت ‌نام در نخستین مرحله چالش نوآوری «افزایش زمان ماندگاری محصولات کشاورزی» و ارسال طرح‌های مفهومی روز سه‌شنبه پنجم بهمن‌ماه پایان یافت. پیش از این فرصت ثبت نام و ارسال طرح‌های مفهومی ۱۵ روز تمدید شده بود تا پژوهشگران و فناورانی که موفق به ارسال طرح خود نشده بودند، بتوانند در چالش ثبت نام کنند.

این چالش که تنها ۲ ماه از انتشار فراخوان آن می‌گذرد، با استقبال چشمگیری از سوی پژوهشگران و فناوران دانشگاهی و صنعتی روبرو شده است. از میان ۹۷ طرح مفهومی که در مرحله اول این چالش ثبت شده است، ۶۰ درصد متعلق به مردان و مابقی متعلق به زنان است. همچنین ۶۶ درصد شرکت‌کنندگان در قالب گروهی و ۳۳ درصد به طور انفرادی در این چالش شرکت کرده‌اند. گفتنی است دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره دکتری به عنوان پرتعدادترین گروه، بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دهند که در شکل زیر نیز این توزیع نمایش داده شده است.

filereader.php?p1=main_ed09636a6ea24a292
اینفوگراف طرح ها و شرکت‌کنندگان دومین چالش نوآوری فناوری نانو

رشته تحصیلی شرکت‌کنندگان در مرحله نخست این چالش نیز از تنوع جالب توجهی برخوردار است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، شرکت‌کنندگان از رشته‌های مختلف در این چالش حضور یافته‌اند که بیشترین شرکت‌کننده از رشته‌های مهندسی کشاورزی، صنایع غذایی، شیمی، بسته‌بندی، مواد و پلیمر بوده‌اند.

نکته بسیار قابل توجه آن است که ۶۰ درصد طرح‌های ثبت شده در دومین چالش نوآوری فناوری نانو دارای نمونه اولیه بوده و از این تعداد ۱۸ طرح دارای ثبت اختراع داخلی و خارجی هستند که در نوع خود بی‌نظیر است. همچنین لازم به ذکر است که بیش از یک چهارم شرکت‌کنندگان در این برنامه را اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی کشور تشکیل می‌دهند.

اینک با اتمام مهلت ثبت‌نام، فرایند بررسی طرح‌های دریافتی به عنوان مقدمه‌ای برای فرآیند ارزیابی آن‌ها آغاز شده است. مطابق برنامه‌ریزی قبلی، داوری طرح‌ها در این مرحله طی دو نوبت انجام می‌شود. ابتدا تمامی طرح‌ها توسط اعضای کمیته فنی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مورد بررسی قرار گرفته و سپس از صاحبان طرح‌هایی که واجد شرایط کلیدی و اساسی مورد نظر در این چالش نوآوری باشند، برای ارایه و داوری حضوری دعوت به عمل خواهد آمد.

شایان یادآوری است، در طول فرایند بررسی و ارزیابی طرح‌ها، صاحبان آن‌ها می‌توانند با ورود به سایت از آخرین وضعیت طرح در کارتابل اختصاصی خود باخبر شوند. همچنین از ایمیل و پیامک نیز برای اطلاع‌رسانی نتیجه بررسی و ارزیابی طرح‌ها به صاحبان آن‌ها استفاده خواهد شد.

طرح‏های برگزیده در مرحله اول این چالش جایزه نقدی ۲۰ میلیون ریالی برای تکمیل مستندات فنی خود دریافت خواهند نمود و به طرح‏های برگزیده مرحله دوم که شامل ساخت نمونه آزمایشگاهی است، علاوه بر جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی، تسهیلات تجاری‏ سازی نیز تعلق خواهد گرفت.