اولین الکترود گرافنی OLED ساخته شد

شرکت اسپانیایی گرافنا، مؤسسه آلمانی فرانهوفر و شرکت انگلیسی آیکسترون با همکاری یکدیگر موفق به تولید اولین الکترود گرافنی مورد استفاده در OLED شدند. آن‌ها معتقداند که طی ۲ تا ۳ سال آینده محصول تجاری‌سازی شده این پروژه وارد بازار می‌شود.

گرافن ماده‌ای انعطاف‌پذیر، شفاف و پایدار است که خواص هدایت گرمایی و الکتریکی ویژه‌ای دارد. این ویژگی‌ها موجب شده تا گرافن به عنوان گزینه‌ای برای ساخت نسل جدیدی از ادوات الکترونیکی شناخته شود. اخیراً محققان اقدام به ساخت اولین الکترود OLED از جنس گرافن کردند که می‌تواند مسیر تولید صفحات لمسی با کارایی بالا و همچنین پیل‌های خورشیدی کارا را هموار کند.
این الکترود متصل شده به OLED ابعاد ۲ در ۱ سانتیمتر دارد و با استفاده از فرآیند CVD ساخته می‌شود. در این روش گاز متان و هیدروژن به درون مخزن خلاء پمپ شده و در آنجا صفحه مس با دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد میزبان صفحات گرافن است. در این مخزن میان دو گاز واکنش اتفاق می‌افتد تا در نهایت متان تجزیه شده و روی سطح مس، ورق گرافنی تشکیل می‌شود. به محض تشکیل این لایه، سامانه سرد می‌شود و یک لایه پلیمر محافظ روی آن اعمال شده و در ادامه سطح مس به صورت شیمیایی اچ می‌شود تا لایه گرافنی جدا شود.
بتریک بایر، رهبر تیم تحقیقاتی مؤسسه فرانهوفر، می‌گوید: «این پروژه یک دستاورد بزرگ در حوزه مواد پرتقاضا محسوب می‌شود. تا ۲ یا ۳ سال آینده، می‌توان اولین محصولات تولید شده با این فناوری را به بازار عرضه کرد.»
این اولین بار نیست که از گرافن در نمایشگر انعطاف‌پذیر استفاده شده، بلکه اولین بار است از گرافن در فناوری OLED استفاده می‌شود که امکان تولید صفحات با طیف رنگی کامل را فراهم می‌کند.
با استفاده از گرافن می‌توان محصولات مختلفی از ابرخازن، پیل خورشیدی و نمایشگر گرفته تا انواع ادوات الکترونیکی را تولید کرد.
مؤسسه فرانهوفر با شرکت اسپانیایی گرافنا برای تولید این الکترودهای گرافنی همکاری داشته است. همچنین شرکت انگلیسی آیکسترون که در حوزه تولید راکتور فعالیت دارد، در این پروژه مشارکت داشته است.