انتشار دستورالعمل استفاده از STM در مطالعات پلاسمونیک

شرکت JPK اخیرا گزارشی منتشر کرده که در آن چگونگی استفاده از STM این شرکت به منظور استفاده در مطالعات پلاسمون سطحی درج شده است. این تحقیق، کاربرد غیرمعمولی از STM است که توسط محققان CNRS انجام شده است.

جی‌پی‌کی (JPK Instruments) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تجهیزات فناوری‌نانو بوده که محصولاتی برای استفاده در بخش علوم زیستی و مواد نرم تولید می‌کند. این شرکت اخیرا گزارشی منتشر کرده که در آن چگونگی استفاده از STM این شرکت برای مطالعات پلاسمون سطحی در گروه نانوعلم مولکولی ISMO درج شده است. ISMO موسسه علوم مولکولی در CNRS است.
یکی از اهداف تحقیقاتی گروه نانوعلم مولکولی در ISMO، انجام مطالعات برای به‌کارگیری پلاسمون سطحی در ادوات به جای استفاده از الکترون و فوتون است. از پلاسمون می‌توان برای انتقال اطلاعات و دستکاری آن استفاده کرد.
اما چرا جایگزینی الکترون با پلاسمون مهم است در حالی که بسیاری از ادوات الکترونیکی به خوبی کار می‌کنند و کامپیوترها کاملا درکنترل انسان هستند؟
به دلیل ماهیت الکترون، محدودیت‌هایی در سرعت کامپیوترها وجود دارد و همچنین تولید گرما مانعی برای توسعه محسوب می‌شود. این گروه تحقیقاتی به دنبال توسعه فناوری پلاسمونیک هستند که در آن مزایای فتونیک و الکترونیک با هم ترکیب شده و امکان تولید ادوات کوچکتر با پهنای باند بزرگ فراهم می‌شود. برای تحقق این ایده، باید منبع الکتریکی انرژی پایین از پلاریتون‌های پلاسمون سطحی فراهم باشد.
در این برنامه تحقیقاتی، الیزابت بوئر داخماین می‌گوید: «ما قصد داریم از اتصال تونلی مبتنی بر بایاس به عنوان منبع پلاسمون الکتریکی استفاده کنیم. فضای میان نوک میکروسکوپ STM و سطح نمونه فلزی، می‌تواند برای این کار استفاده شود. ما در این پروژه از تجهیزات شرکت JPK استفاده کردیم. این کار چند دلیل داشت. اولین دلیل امکانات STM این شرکت برای شناسایی پلاسمون سطحی بود به طوری که در این دستگاه می‌توان نوک و نمونه را به صورت مستقل حرکت داد. ما در این پروژه از STM برای برانگیختن پلاسمون‌های سطحی استفاده کردیم. با این کار فوتون‌ها منتشر شده و قابل شناسایی خواهند بود. من از مسئولان شرکت JPK تشکر می‌کنم که در این پروژه برای کاربرد غیرمعمول از STM به ما کمک کردند. مسئولان این شرکت برای تهیه دستورالعمل کار با این دستگاه به منظور استفاده در این پروژه نقش مهمی ایفا کردند.»