ارائه فرمولاسیون نانوداروی خوراکی برای کودکان

بنیان‌گذار شرکت ترانزدم سولوشن (Tranzderm solution) موفق شده با استفاده از پروتئین شیر و غلات، سامانه دارورسانی خوراکی برای کودکان ارائه دهد. این سامانه مبتنی بر نانوذراتی است که دارای پوششی از جنس پروتئین بوده، طعم مناسبی داشته و از دارو محافظت می‌کند.

ام پرومال، بنیانگذار شرکت ترانزدم سولوشن (Tranzderm solution) که در دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی نیز فعالیت دارد می‌گوید: «تولید دارو برای کودکان همیشه با چالش‌هایی همچون مزه روبرو است، اما ایمنی مهمترین دغدغه است.»
پرومال اخیراً روش رهاسازی دارو مبتنی بر پروتئین استخراج شده از غلات ارائه کرده است که می‌توان آن را به صورت فرمولاسیون خوراکی برای کودکان در آورد. پرومال می‌گوید: «هسته فناوری ما با فناوری‌های پیشین مشترک است، اما ما موفق به اصلاح آن شدیم و روش‌های جدیدی برای به کارگیری آن یافتیم.»
او سامانه جدید دارورسانی خود را به صورت پتنتی به ثبت رسانده است. در این روش از زاین که یک نوع پروتئین موجود در دانه‌های خشک شده‌است، استفاده شده است. این پروتئین محصول جانبی تولید اتانول بوده که برای کپسوله کردن دارو مورد استفاده قرار گرفته است.
نانوذرات مورد استفاده در این پروژه ۵۰۰ برابر کوچکتر از قطر تار موی انسان است. پرومال درباره استفاده از این فرمولاسیون خوراکی برای کودکان می‌گوید: «ما نانوذرات را با استفاده از پروتئین موجود در شیر اصلاح کردیم که برای این کار سطح نانوذرات پوشش داده می‌شود.»
براساس اطلاعات منتشر شده توسط مؤسسه ملی سلامت، تا قبل از سال ۱۹۹۸، در حدود ۷۰ درصد از داروهای مورد استفاده برای کودکان، تحت آزمون بالینی برای نوزادان تا کودکان ۱۷ سال قرار نگرفته بود.
پرومال می‌گوید: «رفتار داروها در کودکان کاملاً متفاوت با افراد بزرگسال است.»
با این حال صنعت داروسازی هیچ مشوقی برای انجام آزمون بالینی روی این نوع داروها در نظر نگرفته است. دلیل این امر آن است که داروهای خوراکی تنها ۱۰ درصد از بازار صنعت داروسازی را به خود اختصاص داده است.
«انحلال» یکی از مشکلات این نوع داروهاست. نانوذرات زاین در آب حل نمی‌شوند؛ بنابراین از دارو محافظت می‌کنند و پوشش پروتئینی آن نیز موجب پخش شدن بهتر آن در آب می‌شود. از سوی دیگر وجود طعم شیر در دارو موجب بهتر شدن طعم دارو خواهد شد.