نانوMRI، گامی به سوی تشخیص دقیق‌تر سرطان

پژوهشگرانی از کره جنوبی موفق به ارائه فناوری جدیدی در حوزه MRI شدند. آن‌ها با استفاده از نانوذرات مغناطیسی روشی با حساسیت بالا برای شناسایی سرطان ارائه کردند.

یک گروه تحقیقاتی موفق به ساخت لامپ نانوMRI شده است؛ پلتفورمی که می‌تواند سیگنال‌های MRI را به گونه‌ای تنظیم کند که تنها در حضور عامل بیماری‌زا روشن باشند. نتایج این پروژه می‌تواند بر محدودیت‌های فعلی موجود در عوامل کنتراست دهنده MRI غلبه کند.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636
شناسایی تومور سرطانی با استفاده از نانوMRI. تصویر سمت چپ چگونگی اثر یک آنزیم روی ماتریکس بین‌سلولی را نشان می‌دهد که در آن سلول سرطانی گسترش می‌یابد. در تصویر سمت راست، عکس MRI از یک توده سرطانی در موش را نشان می‌دهد که قدرت سیگنال بالایی دارد. همچنین در این تصویر نشان داده شده که با جدا شدن ارتباط میان دو ماده توسط آنزیم، سیگنال MRI روشن می‌شود

محققان مرکز نانوپزشکی در مؤسسه علوم پایه به رهبری چئون چینوو موفق به توسعه این فناوری شدند و نتایج آن را در قالب مقاله‌ای با عنوان Distance-dependent magnetic resonance tuning as a versatile MRI sensing platform for biological targets در نشریه nature materials به چاپ رسانده‌اند.
چینوو می‌گوید: «عوامل کنتراست دهنده رایج نظیر گادولینیوم در حالت «روشن» به بیمار تزریق می‌شود تا در بدن پخش شده و در نهایت سیگنال زمینه زیادی ایجاد کند. ما روش جدیدی برای روشن کردن عوامل کنتراست دهنده ارائه کردیم که تنها در صورت حضور در سایت هدف روشن می‌شود.»
این گروه با ساخت لامپ نانوMRI اقدام به این کار کردند. در این فناوری از دو ماده مغناطیسی استفاده شده است: یک اطفاء کننده (نانوذرات مغناطیسی) و یک افزایش دهنده ( عامل کنتراست دهنده MRI)
فرآیند سوئیچ شدن به دلیل فاصله این دو ماده اتفاق می‌افتد. زمانی که این ماده دورتر از فاصله بحرانی ( ۷ نانومتر) از هم قرار داشته باشند، سیگنال MRI روشن می‌شود. در صورتی که نزدیک‌تر از ۷ نانومتر باشند، سیگنال خاموش خواهد شد. محققان به این پدیده لقب تنظیم رزونانس مغناطیسی (MRET) دادند.
محققان این پروژه از این روش برای تشخیص سرطان استفاده کردند. نتایج یافته‌های آنها نشان داد که یک آنزیم تحریک کننده تکثیر سلول‌های سرطانی موسوم به MMP2 در موش‌ها می‌تواند موجب گسترش سرطان شود. این گروه دو ماده مغناطیسی را با استفاده از ماده‌ای به هم متصل کردند. این ماده در صورت وجود MMP2 از هم باز می‌شود؛ بنابراین تا وقتی که دو ماده نزدیک هم نگاه داشته شوند، سیگنال خاموش است و در صورت وجود این آنزیم، سیگنال روشن خواهد شد.