همکاری چند شرکت و دانشگاه برای ساخت LEDهایی با کارایی بالا

چند شرکت و مؤسسه تحقیقاتی با همکاری یکدیگر اقدام به انجام پروژه‌ای مشترک در حوزه ساخت LED با کارایی بالا کرده‌اند. آنها قصد دارند با توسعه روش‌های لایه‌نشانی اتمی (ALD) اقدام به ساخت LEDهایی با عمر طولانی و مصرف انرژی پایین کنند.

شرکت اوسرام اپتو سمیکانداکتور (Osram Opto Semiconductors) پروژه‌ای موسوم به FLONGO را آغاز کرده است تا روش‌های جدیدی برای ساخت LEDهای با کارایی بالا ارائه شود. یکی از اهداف این پروژه، تولید LED با طول عمر بالا و نوردهی مناسب است. محققان این پروژه به دنبال ارائه مواد جدیدی هستند تا نیازهای این پروژه را برآورده سازند.
این پروژه تحقیق و توسعه‌ای که با نام FLINGO شناخته می‌شود، نامش را از عبارت «لایه‌های عاملی معدنی برای نسل جدید ادوات نوری» گرفته است. در این پروژه روش‌های لایه‌نشانی مختلف برای ایجاد لایه‌های نازک نظیر لایه نشانی اتمی (ALD)، پیرولیز اسپری و فرآیند سل ژل برای تولید منابع نوری LED مورد مطالعه قرارگرفته شده است.
در این پروژه که به رهبری دیوید اوبرین انجام می‌شود، بهبود خواص مختلف LEDها از طول عمر بالا گرفته تا مقاومت لایه الکتریکی پایین مورد نظر است. در این پروژه نیاز به مواد جدید و نوآوری در فرآیندهای تولید است.
در این پروژه شرکت‌ها و مؤسسه‌های تحقیقاتی مختلفی همکاری دارند که از آن جمله می‌توان به دانشگاه لیسبون، شرکت فنلاندی پیکوسان اوی و مؤسسه فرانهوفر اشاره کرد.
مؤسسه فرانهوفر تجربه و دانش خود را در حوزه سامانه‌های لایه‌ای معدنی در این پروژه مورد استفاده قرار می‌دهد تا در نهایت مواد مبدل انرژی ایجاد شود. دانشگاه لیسبون از تخصص خود در حوزه تولید لایه‌های رسانا و شفاف که برای ساخت LED ضروری است، در این پروژه استفاده می‌کند. شرکت پیکوسان نیز در ساخت تجهیزات لایه نشانی اتمی و مواد مورد استفاده در این حوزه تخصص دارد که در این بخش در این پروژه مشارکت خواهد داشت.
مؤسسه تحقیقاتی کاربردی در دانشگاه ویلنیوس نیز دانش خود را در توسعه و مشخصه‌یابی مواد به صورت غیرتخریبی در این پروژه مورد استفاده قرار می‌دهد تا لایه‌های ایجاد شده در پروژه FLINGO را مورد بررسی قرار دهد.