برگزاری بیست‌و‌دومین سخنرانی متخصصان ایرانی غیرمقیم حوزه فناوری‌نانو

از سری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های متخصصان ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری‌نانو و در راستای تحقق طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم»، کارگاه غشاهای نانوفیلتر، ساخت و کاربردها در تاریخ ۹ اسفندماه ۱۳۹۵ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی برگزار شد.

از سری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های متخصصان ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری‌نانو و در راستای تحقق طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم»، کارگاه غشاهای نانوفیلتر، ساخت و کاربردها در تاریخ ۹ اسفندماه ۱۳۹۵ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی برگزار شد.

واحد علوم دارویی در سال ۱۳۶۴ تاسیس و در حال حاضر ۳ دانشکده، ۳۳ رشته مصوب در حوزه‌های مرتبط با علوم دارویی و حدود ۷۰۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری حرفه‌ای و دکتری تخصصی دارد.

رشته داروسازی به لحاظ نقش و اهمیتی که می‌تواند در سلامت جامعه ایفا نماید یکی از رشته‌های مورد توجه است اما ترکیب این رشته با رشته‌های نانوفناوری پزشکی، سم‌شناسی، شیمی مواد غذایی، میکروییولوژی مواد غذایی، شیمی دارویی، میکروب‌شناسی، زیست‌شناسی، فیتو شیمی، شیمی فناوری اسانس، بیوتکنولوژی، کنترل و نظارت دارو و رشته‌های دیگر، این واحد را به واحدی خاص با خصوصیاتی منحصر به فرد در عرصه‌های ملی تبدیل نموده است.

در راستای فعالیت‌های این دانشگاه و با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو در تاریخ ۹ اسفندماه ۱۳۹۵، کارگاه مهندس داودآبادی فراهانی با موضوع «Novel solvent -resistant “Nanofiltration membranes” for nano-sized chemical purification in pharmaceutical and food industries» و با حضور دانشجویان و اساتید علاقمند، در سالن اجتماعات دکتر شایورد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی برگزار شد.

محمدحسین داودآبادی فراهانی مدرک کارشناسی و ارشد خود را در رشته مهندسی شیمی به ترتیب از دانشگاه‌های امیرکبیر و صنعتی شریف اخذ نموده است. وی فارغ‌التحصیل رتبه اول دانشگاه امیرکبیر است و پس از اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد در مقطع دکتری تخصصی مهندسی شیمی در دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) مشغول تحصیل شد.

این کارگاه که بیش از ۶۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید از ۱۱ دانشگاه مختلف در آن شرکت کردند، در ۲ بخش تئوری و علمی برگزار شد. در بخش تئوری مطالب زیر ارائه شد:
•    آشنایی با غشا و فرآیندهای غشایی؛
•    کاربرد غشاهای نانوفیلتراسیون در صنایع داروسازی و غذایی؛
•    آشنایی با روش‌های ساخت غشاهای پلیمری؛
•    پیشرفت‌های اخیر در غشاهای نانوفیلتراسیون؛
•    طراحی مولکولی و پارامترهای تاثیرگذار بر ساخت غشاهای پلیمری؛
•    روش‌های اصلاح غشاهای پلیمری و نقش نانوذرات در اصلاح؛
•    آموزش تئوری ساخت غشای تخت پلیمری به روش جدایش فازی؛
•    آموزش تئوری ساخت غشای هالوفایبر پلیمری؛
•    آشنایی با روش‌های بررسی خواص و تست‌ها؛

مهندس داودآبادی فراهانی در بخش عملی کارگاه نیز به آموزش ساخت ۲ نمونه غشای پلیمری پرداخت:
•    آموزش ساخت یک نمونه غشای تخت پلیمری به روش جدایش فازی؛
•    آموزش ساخت یک نمونه غشای تخت ماتریس آمیخته (نانوکامپوزیتی)؛

طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور و همچنین ایجاد ارتباط موثر دانشمندان غیرمقیم با همتایان داخلی و مراکز علمی و فناوری منتخب توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری و بنیاد ملی نخبگان‌ تدوین شده و در حال اجرا است.

در راستای تحقق این طرح و استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم، بنیاد ملی نخبگان با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو از اساتید، متخصصان، کارآفرینان و دانشمندان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور فعال در حوزه فناوری نانو برای سخنرانی در موسسات آموزشی و پژوهشی دعوت می‌نماید.

شایان ذکر است، این بیست‌ودومین سخنرانی متخصصان ایرانی غیرمقیم در سال ۹۵ بوده است.

جزئیات کامل طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» در صفحه این طرح بیان شده است.