استفاده از «نانوهایپرترمیا» برای از بین بردن تومور سرطانی

یک تیم تحقیقاتی از چند مؤسسه فرانسوی موفق شدند با استفاده از نانوهایپرترمیا، سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار دهند. در این روش سلول‌های سالم دست‌نخورده باقی می‌مانند.

محققان فرانسوی روشی برای از بین بردن تومورهای سرطانی ارائه کردند. د راین روش از گرما برای آسیب‌پذیرتر کردن تومور نسبت به عوامل درمانی استفاده شده است.
در مقاله‌ای که محققان دانشگاه پاریس دیدروت در نشریه Theranostics به چاپ رساندند، آمده است که چگونه نانوهایپرترمیا می‌تواند یک روش با پتانسیل بالا برای درمان سرطان باشد. با این روش می‌توان تومور را بدون این که سلول‌های سالم آسیب ببینند، مورد حمله قرار داد. در این پروژه محققانی از دانشگاه دسکارتز پاریس، مؤسسه ملی سلامت و تحقیقات پزشکی و مؤسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه مشارکت داشته‌اند.
در درمان سرطان، معمولاً سلول‌های سالم نیز در معرض آسیب هستند. مقابله با تومور سرطانی همیشه با ترفندهایی همراه است؛ چرا که این تومورها دچار جهش‌های ژنتیکی متعددی می‌شوند. یک تحقیق نشان داده است که در سلول‌های سرطانی یکسان، بیش از ۲۰۰۰ جهش ژنتیکی می‌تواند وجود داشته باشد. در واقع وجود جهش موجب تغییر سلول سرطانی و ایجاد مقاومت در برابر درمان می‌شود.
با این حال محققان روش‌ها و ایده‌های مختلفی به منظور مقابله با سلول‌های سرطانی ارائه کرده‌اند که منجر به دستاوردهای قابل توجهی در این حوزه شده است. در یکی از این تلاش‌ها، بنیاد ملی تحقیقات سرطان موفق به تولید دارویی شده که از آن می‌توان برای چند نوع گلیوبلاستوما استفاده کرد؛ گلیوبلاستوما یک نوع بسیار کشنده از سرطان مغز است. به دلیل وجود خواص شیمیایی ویژه، این داروی جدید می‌تواند بعد از رادیو درمانی مانع از یورش سلول‌های سرطانی به دیگر بخش‌ها شود. نتایج آزمایش‌های انجام شده روی مدل‌های پیش‌بالینی نشان داد که اگر این روش با رادیودرمانی ترکیب شود، نرخ زنده ماندن افزایش می‌یابد.
در پروژه‌ای دیگر، محققان مرکز ملی پزشکی سیتی‌آو‌هوپ موفق شدند روشی با کارایی بالا به منظور ممانعت از عود مجدد گلیوبلاستوما ارائه کنند. در این روش، دارویی به نام CAR-T برای حمله به سلول سرطانی طراحی شده است؛ سلول‌هایی که حاوی آنتی‌ژن‌های IL13Rα۲ هستند. این آنتی‌ژن در سرطان مغز بسیار رایج است.