راه‌اندازی cryo-TEM برای ارائه خدمات به شرکت‌های دارویی

شرکت نوالیکس برای ارائه خدمات به شرکت‌های توسعه دهنده دارو، اقدام به نصب و راه‌اندازی یک دستگاه cryo-TEM در آزمایشگاه خود کرده است تا شرکت‌های داروسازی بتوانند از این ابزار برای کشف مولکول‌ها و داروهای جدید استفاده کنند. در فاز اول، نوالیکس با یک شرکت داروسازی ژاپنی قراردادی امضاء کرده است.

شرکت نوالیکس (NovAlix) در راستای ارائه خدمات به شرکت‌های داروسازی اقدام به راه‌اندازی بخش جدیدی در آزمایشگاه‌های خود کرده است. این شرکت یک دستگاه میکروسکوپ الکترونی عبوری با قدرت تفکیک بالا مجهز به سامانه سرمایشی (cryo-TEM) راه‌اندازی کرده که با استفاده از آن می‌توان برای کشف و شناسایی مولکول‌های کوچک و داروهای زیستی استفاده کرد. نوالیکس در بخش میکروسکوپی جدید خود قصد دارد تا امکان مشخصه‌یابی دو و سه بعدی از مولکول‌های کوچک و نمونه‌های زیستی را فراهم کند.
این شرکت فاز اول برنامه خود را با یک شرکت داروسازی ژاپنی کامل کرد. این برنامه چند فازی است و مشتریان مختلفی شامل شرکت‌های داروسازی مطرح جهانی در این برنامه شرکت دارند.
دنیس زایر، مدیرعامل شرکت نوالیکس، می‌گوید: «میکروسکوپ cryo-TEM دارای پتانسیل‌های کاربردی مختلف در کشف دارو است. این دستگاه مکمل بسیاری از روش‌های رایج نظیر بلورشناسی اشعه ایکس و NMR است. برای تحقیقات روی مولکول‌های کوچک، cryo-TEM اطلاعات ساختاری درباره پروتئین‌های غشائی و پروتئین‌های پیچیده چندگانه ارائه می‌کند. در زیست‌شناسی، cryo-TEM می‌تواند اطلاعات مهم در انتخاب آنتی‌بادی، نقشه‌برداری اپیتوپ و فرمولاسیون ارائه دهد. این اطلاعات به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا فرآیندهای کشف دارو را به سطح تجدیدپذیر و قابل اعتماد برسانند.»
پیتر فراستوفر از مدیران شرکت ترموفیشر که آزمایشگاه شرکت نواالیکس را تجهیز کرده می‌گوید: «با تسریع کشف دارو توسط شرکت‌های داروسازی، cryo-TEM نقش کلیدی از جنبه‌های مختلف در این فرآیند دارد. این دستگاه به محققان کمک می‌کند تا طیف وسیعی از مطالعات ساختاری در مواد زیستی را انجام دهند و با این کار ساختارهای پیچیده زیستی را به تصویر بکشند.»
آزمایشگاه جدید نوالیکس دارای ادوات دیگری نظیر XRD، NMR،SPR و دیگر فناوری‌ها است. این cryo-TEM به این شرکت امکان می‌دهد تا بتواند مولکول‌های زیستی کوچک در حد چند آنگستروم (چند اتم) را به تصور بکشد. این فناوری به محققان کمک می‌کند تا ساختارهای سه گانه و چهارگانه پروتئین‌ها را مشاهده و حتی اسیدآمینه منفرد را در یک زنجیره شناسایی کنند.