یخ‌زدایی ایمن از «اندام یخ زده» در فرآیند پیوند اعضای بدن

محققان با استفاده از نانوذرات آهنِ دارای پوششی از جنس سیلیکا، روشی برای گرم کردن عضو منجمد شده برای پیوند ارائه کردند. امواج رادیویی موجب تهییج نانوذرات و گرم شدن عضو منجمد شده می‌شود؛ بدون این که رگ‌ها یا دریچه‌ها دچار ترک یا آسیب شود.

پیوند عضو یکی از راهکارهای پزشکی برای کمک به بیمارانی است که در اثر بیماری عضوی را از دست داده‌اند. معمولاً اندام از دهنده عضو گرفته شده، منجمد می‌شود و دوباره بعد از گرم کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اندام یخ‌زده همیشه به حالت اول باز نمی‌گردد.
یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که فناوری‌ نانو می‌تواند بر این مشکل فائق آید، به طوری که ذخیره‌سازی اندام‌های اهدا شده با کارایی بالاتری نسبت به قبل انجام شود.
دانشمندان روشی یافته‌اند که با استفاده از آن می‌توان رگ‌های خونی و دریچه‌های قلب منجمد شده را دوباره گرم کرد؛ بدون این که آسیبی به بافت وارد شود. اگر این یافته محققان تجاری‌سازی شده و در مقیاس انبوه استفاده شود، آنگاه می‌توان گفت که گام بزرگی در مسیر نگهداری از قلب و ریه اهدا شده برداشته می‌شود. معمولاً دو سوم این اندام‌ها در اثر محدودیت‌های موجود در فناوری‌ رایج، قابل استفاده نیستند.
براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، اگر بتوان مانع از هدر رفت اندام‌های یخ‌زده شد و از تمام عضو‌های اهدا شده استفاده کرد، آنگاه می‌توان به تمام افراد لیست انتظار اهدا عضو در مدت دو سال عضو مورد نظر را اهدا نمود.
محققان دانشگاه مینسوتا در این روش از نانوذرات آهن که دارای پوشش سیلیکا است، برای گرمایش اندام‌ها استفاده کردند. آنها اندام مورد نظر را به همراه این نانوذرات تا دمای ۱۶۰- درجه سانتیگراد سرد کرده و عضو را در حالت شیشه مانند در آوردند.
سپس امواج رادیویی به این نانوذرات ارسال کرده و با این کار نانوذرات را تهییج می‌کنند. این برانگیختگی موجب یخ‌زدایی از اندام منجمد می‌شود؛ بدون این که در آن ترکی ایجاد کند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است. محققان این فرآیند را «نانوگرمایش» نام گذاری کرده‌اند.