ارائه ی خدمات پوشش دهی نانوالیاف بر روی کاغذ فیلتر کارتریجی توسط شرکتی داخلی

شرکت نانوفناوران خاور پس از تکمیل مراحل تحقیقاتی و مطالعاتی بر روی کاغذهای فیلتر تصفیه‌ی هوای مبتنی بر فناوری نانو،‌ هم‌اکنون کاغذهای دارای پوشش نانو الیاف را در مقیاس صنعتی تولید می‌کند. این کاغذهای نانوساختار را می‌توان در تولید فیلتر های مورد نیاز صنایعی همچون صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کارخانجات تولید رنگ، نیروگاه‌های تولید برق و فیلتر های خودرویی استفاده نمود.

فیلتراسیون یک فرایند مکانیکی یا فیزیکی است که طی آن مواد معلق جامد از سیال جداسازی می‌شوند. اساس جداسازی در این روش اختلاف اندازه‌ی جامد و سیال و استفاده از نیروی خارجی برای عبور مواد از یک غشای مشبک است. طبیعی است که هرچه اندازه‌ی حفرات این غشا کوچک‌تر باشد، قادر به جداسازی ذرات کوچک‌تری از فاز سیال است. این فرایند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید غشاهایی با حفرات در مقیاس نانو می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
مهندس سید امیر حسین تقوی، مدیرعامل شرکت نانوفناوران خاور در رابطه با معایب اصلی فیلترهای رایج موجود در بازار گفت: «امروزه فیلترهای صنعتی جهت جداسازی ذرات گردوغبار یا ذرات دارای ارزش‌افزوده مانند گچ، فلزات، آرد، مواد شوینده و سیمان از هوا در تمام کارخانه‌ها استفاده می‌شوند. این فیلترها قادر به جداسازی ذرات ریز با ابعاد کمتر از ۵ میکرون نیستند و در زمان کوتاهی به مرز اشباع می‌رسند.»
وی ادامه داد: «نانوالیاف به ‌واسطه‌ی خواص ویژه‌ای که دارند پتانسیل کاربردی بسیاری در صنایع فیلتراسیون گازها و مایعات خواهند داشت. در این راستا، با اضافه کردن لایه‌ای از نانوالیاف به سطح کاغذ فیلترها و ظریف‌تر کردن قطر الیاف ، یک سطح مشخص فیلتری با تعداد تخلخل بیشتر با ابعاد کوچک‌تر تخلخل به دست می آید. موارد گفته شده افزایش عمر فیلتر و جداسازی ذرات ریزتر را در پی خواهد داشت. همچنین ضخامت کم فیلترهای دارای کاغذ نانوساختار موجب خواهد شد تا از میزان افت فشار و متعاقب آن مصرف انرژی کاسته شود.»
تقوی در مورد خواص منحصربه‌فرد فرآیند فیلتراسیون با این فناوری گفت: «فیلترهای دارای این پوشش نانوساختار، دارای وزن پایه‌ی کم، نفوذپذیری هوای زیاد و ابعاد منافذ کوچک است. عملیات فیلتراسیون در این نوع فیلترها در سطح انجام می‌شود و در حقیقت با فناوری نانو عملیات فیلتراسیون از عمق به سطح تغییر می‌یابد و این موضوع موجب نفوذپذیری هوای بهتر و افزایش عمر فیلتر می‌گردد.»
به گفته ی تقوی استقبال صنایع مختلف از فیلترهای دارای کاغذ نانوساختار بسیار خوب بوده است، به‌نحوی‌که در حال حاضر نیروگاه‌های در درخواست خود بر تهیه‌ی اینگونه فیلترها تأکید دارند و میزان تقاضا در حال افزایش است. در واقع استفاده از این فیلترها در نیروگاه‌ها موجب افزایش بازدهی در تولید برق می گردد. همچنین فیلتراسیون موثر گرد و غبار موجود در هوا، کاهش مشکلات به وجود آمده برای پره‌های توربین ها را در پی دارد و با استفاده از فیلترهای نانویی استهلاک پره‌های توربین کاهش می یابد .
گفتنی است، کاغذهای فیلتراسیون نانوساختار دارای گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو است.