«اینترنت اشیاء»، «هوش مصنوعی» و «فناوری‌نانو»

شرکت ماکروسافت از جوانان منطقه آسیا اقیانوسیه درباره فناوری‌های تأثیرگذار در آینده نظرسنجی است که به ترتیب «اینترنت اشیاء»، «هوش مصنوعی» و «فناوری‌ نانو» در رتبه‌های اول تا سوم بوده‌اند.

شرکت ماکروسافت اخیراً از جوانان منطقه آسیا – اقیانوسیه نظرسنجی کرده است تا فناوری‌های نوپدیدی که انتظار می‌رود در آینده بسیار تأثیرگذار باشد را از نگاه این جوانان شناسایی کند. نتیجه کار نشان داد که تأثیرگذارترین فناوری‌های آینده «اینترنت اشیاء»، «هوش مصنوعی» و «فناوری‌ نانو» هستند.
رومان، مدیر ماکروسافت مالزی، در این باره می‌گوید: «بیش از ۶۰ درصد از جوانان جهان در منطقه آسیا – اقیانوسیه زندگی می‌کنند. بنابراین این منطقه را می‌توان کانون انقلاب دیجیتال دانست.»
این نظرسنجی نشان می‌دهد که از نگاه جوانان این منطقه، اینترنت اشیاء در رتبه اول تأثیرگذارترین فناوری‌ها در زندگی آینده قرار دارد. رومان می‌گوید: «بعد از اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی به همراه فناوری‌ نانو به عنوان عامل ایجاد فرصت‌های جدید برای کشورها و سازمان‌هاست تا با استفاده از این فناوری‌ها، آینده هیجان‌انگیزی ایجاد شود.»
در سال‌های اخیر، تأثیر ادوات قدرتمند، داده‌ها و محاسبات ابری دیدگاه‌هایی ایجاد کرده که چگونه اینترنت اشیاء می‌تواند با آینده دیجیتال ما پیوند بخورد. در این نظرسنجی، پاسخ‌دهندگان سه سناریو را برای این اینترنت اشیاء بیان کردند:
۱- خانه‌های هوشمند، جایی که وسایل اصلی منزل می‌توانند با هم صحبت کنند. (۴۷ درصد)
۲- سامانه‌های ترافیکی که قادراند براساس شرایط جاده‌ها، در آن واحد تصمیم گیری کرده و تنظیم شوند. (۲۳ درصد)
۳- ساختمان‌های هوشمند که مصرف انرژی را براساس آب و هوا و تعداد ساکنین، بهینه‌سازی می‌کنند. (۲۰ درصد)
در رتبه دوم هوش مصنوعی قرار دارد که موجب خلق ماشین‌های هوشمند می‌شود، ماشین‌هایی که همانند انسان عکس‌العمل نشان می‌دهند.
فناوری‌ نانو نیز با دستکاری مواد در مقیاس‌های اتمی می‌تواند خواص آنها را تغییر داده و ترکیباتی مستحکم‌تر و سبک‌تر تولید کند. این فناوری را می‌توان در حوزه‌های مختلف نظیر پزشکی، الکترونیک و تولید انرژی به کار گرفت.

پاسخ‌دهندگان معتقداند که این فناوری‌ها کمک می‌کنند تا:
۱- بهره‌وری افزایش یابد
۲- ارتباط میان انسان و دستگاه تسهیل شود
۳- انسان از نظر فیزیکی و ذهنی بهبود یابد

درکنار این چشم‌اندازها، پاسخ‌دهندگان دغدغه‌هایی نیز دارند که در ذیل آمده است:
۱- مشکل امنیت و حریم خصوصی (۳۵ درصد)
۲- ارتباط خیلی غیرشخصی می‌شود (۳۰ درصد)
۳- ممکن است برخی فرصت‌های شغلی از بین برود (۱۸ درصد)

در این نظرسنجی ۱۴۰۰ نفر از جوانان منطقه آسیا – اقیانوسیه شرکت کردند که ۱۰۰ نفر آنها از مالزی و باقی از کشورهای استرالیا، چین، هنگ کنگ، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند، فیلیپین، سنگاپور، تایوان، تایلند و ویتنام بودند.