جلب حمایت مالی برای تجاری‌سازی کامپیوتر کوانتومی

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه محاسبات کوانتومی موفق به جلب حمایت مالی به منظور رفع موانع تجاری‌سازی کامپیوترهای کوانتومی شده است. مسئولان این شرکت معتقداند تا دو سال آینده می‌توان برای حل مسائل واقعی از این سامانه استفاده کرد.

شرکت ریجیتی کامپیوتینگ (Rigetti Computing) سه سال قبل با هدف توسعه فناوری محاسبات کوانتومی تأسیس شد. این شرکت نوپا موفق به جلب حمایت مالی و سرمایه‌گذاری شرکت خطرپذیر آندرسن هورویتز (Andreessen Horowitz) شده و در مجموع سرمایه خود را به ۶۴ میلیون دلار رسانده است.
این شرکت نوپا برای ایجاد انقلاب در بخش فناوری محاسبات کوانتومی درصدد جمع‌آوری حمایت مالی از بخش خصوصی است. در این شرکت، مجموعه‌ای از دانشمندان و مهندسان حضور دارند که با ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار قصد دارند تا محاسبات کوانتومی را رمزگشایی کرده و از آن برای استفاده در بخش شیمی محاسباتی، ماشین‌های با قابلیت یادگیری و حوزه‌های دیگر استفاده کنند.
انتظار می‌رود کامپیوترهای کوانتومی بتوانند تغییرات دائمی در دنیای محاسبات ایجاد کنند. در کامپیوترهای کلاسیک، از صفر و یک و ترانزیستور به منظور ثبت و ضبط اطلاعات استفاده می شود، در حالی که در سامانه محاسبات کوانتومی از کیوبیت یا بیت‌های کوانتومی استفاده می شود که به دلیل وجود پدیده برهمنهی یا سوپرپوزیشن، سرعت محاسبات افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.
چاد ریگتی، مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت نوپا، می‌گوید: «محاسبات کوانتومی به مردم امکان می‌دهد که تا مسائلی را که پیش از این غیرقابل حل بود را حل کنند. این فناوری پتانسیل بالایی برای تأثیرگذاری روی زندگی انسان‌ها دارد.»
محاسبات کوانتومی کاربرد وسیعی در صنایع مختلف داشته و از آن می‌توان در بهبود رمزگذار و امنیت سایبری استفاده کرد.
اما شرکت ریجیتی چگونه می‌تواند در این مسیر انقلابی ایجاد کند؟ برای شروع، این شرکت اقدام به ساخت پلتفورم محاسبات کوانتومی برای هوش مصنوعی و شیمی محاسباتی کرده است. این کار موجب فائق آمدن بر چالش‌های لجستیک می‌شود؛ چالش‌هایی که در حال حاضر مانع بزرگی در این حوزه است. این شرکت رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار (APL) برای محاسبات کوانتومی ارائه کرده که نسخه بتای آن در حال آزمایش است. مدیرعامل شرکت ریجیتی معتقد است که کمتر از دو سال طول خواهد کشید تا این فناوری بتواند برای حل مسائل واقعی مورد استفاده قرار گیرد.