تولید آزمایشگاهی نانوکاتالیستی برای تصفیه آب

محققان دانشگاه رایس با استفاده از نانوذرات طلا موفق به ساخت نانوکاتالیستی برای تصفیه آب شدند. نتایج آزمایشگاهی این نانوکاتالیست موفقیت‌آمیز بوده و محققان به دنبال آزمایش آن در مقیاس بزرگ هستند.

مایکل وونگ از دانشگاه رایس معتقد است که فناوری‌ نانو می‌تواند برای تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرد. یکی از محلهای مصرف آب در صنعت نفت، استفاده جهت استخراج نفت است که خود موجب آلودگی آب می‌شود.
وونگ روی توسعه روش‌های کاتالیستی تمرکز دارد تا آلودگی آب را کنترل کند. در صنعت نفت، کاتالیست‌ها نقش مهمی در تصفیه نفت ایفا می‌کنند. او معتقد است که از این کاتالیست‌ها می‌توان برای تصفیه آب نیز استفاده کرد.
وی اعتقاد دارد که روش‌های کاتالیستی مزیت زیادی نسبت به روش‌های رایج نظیر کربن فعال دارد. این کاتالیست‌ها قادراند مواد شیمیایی موجود در آب را تغییر دهند؛ به شکلی که با انجام واکنشی این مواد را از بین برده و عامل آلودگی را حذف می‌کنند. مواد آلاینده تجزیه شده را می‌توان با روش‌های مختلف از آب حذف کرد. وانگ می‌گوید که روش‌های کاتالیستی با سرعت بیشتری آب را تصفیه می‌کنند.
وونگ به مقایسه فناوری کاتالیستی و روش تری‌کلرواتیلن (TCE) با هم می‌پردازد. TCE یکی از مواد سمی است که رهایی یافتن از آن کار دشواری است در حالی در فناوری کاتالیسی به سادگی می‌توان کاتالیست را از سیستم حذف کرد. کربن فعال می‌تواند TCE را از آب حذف کند، اما ممکن است خود اشباع شود.
برای حل این مشکل وونگ و همکارانش از نانوذرات طلا روی آلومینیوم به همراه پالادیم برای ساخت کاتالیست استفاده کردند. زمانی که این کاتالیست به آب حاوی TCE اضافه شد، سطح TCE آب به شدت افت کرد. نتایج کار نشان داد که این سامانه ۱۰۰ برابر بیشتر از فرآیندهای موجود در بازار عمل میکند.
این کاتالیست در آزمایشگاه نتایج جالبی بهدست آورده و محققان روی استفاده از آن در مقیاس بزرگتر کار می‌کنند. از آنجایی که ابعاد این کاتالیست نانومقیاس است، بنابراین هزینه آن نیز کاهش می‌یابد.
شرکت دوپونت (Dopont) کاتالیستی شبیه به این کاتالیست را برای تصفیه آب‌های زیرزمینی آلوده به کلروفرم مورد استفاده قرار داده است. وونگ در حال حاضر با چند شرکت و سازمان برای توسعه این فناوری در حال همکاری است.