برنده اولین رقابت بین‌المللی نانوماشین‌ها در فرانسه مشخص شد

اولین رقابت بین‌المللی نانوماشین‌ها در فرانسه به پایان رسید و تیمی از سوئیس به همراه گروهی از آمریکا/استرالیا رتبه اول را به دست آوردند. در این رقابت نانوماشین‌ها با استفاده از نوک میکروسکوپ SPM هدایت می‌شوند.

سوئیس برنده اولین رقابت بین‌المللی «نانوماشین‌ها» شد. رمی پاولاک و توبیاس میر از مؤسسه نانوعلم سوئیس موفق شدند بعد از ۳۸ ساعت هدایت نانوماشین خود، به‌عنوان برنده این رقابت شناخته شوند. البته مقام اول را این گروه با گروهی دیگر از آمریکا/استرالیا به‌صورت مشترک به دست آوردند.
بدیهی است که هدایت کنندگان این نانوماشین به‌صورت فیزیکی پشت این ماشین‌ها ننشستند تا آن را هدایت کنند، بلکه با استفاده از ابزاری موسوم به میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی اقدام به هدایت این نانوماشین‌ها کردند.
در طول این رقابت، جریانی از الکترون‌ها میان نوک میکروسکوپ و نانوماشین برقرار می‌شد که این جریان بستگی به فاصله نوک میکروسکوپ تا نانوماشین دارد. اگر جریان به قدر کافی باشد، مولکول شروع به حرکت می‌کند و می‌توان آن را در مسیر مورد نظر هدایت کرد.

filereader.php?p1=main_e6d96502596d7e788
این مسابقه در دمای بسیار پایین (۲۶۸- درجه سانتیگراد) انجام می‌شود، به طوری که مولکول‌ها بدون جریان حرکت نمی‌کنند. هرگونه برخورد نوک میکروسکوپ با نانوماشین می‌تواند منجر به بازنده شدن نانوماشین ‌شود.
این رقابت در شهر تولونس فرانسه برگزار شد و مرکز ملی تحقیقات علمی (CNRS) مجری آن بود. ماشین‌های مورد استفاده در این رقابت‌ها بین یک تا سه نانومتر بودند. نانوماشین Swiss Nano Dragster یک مولکول حاوی تری‌پریدین است.
چهار گروه از سوئیس، آمریکا، آلمان و استرالیا/آمریکا در این رقابت‌ شرکت کردند. این رقابت تنها جنبه تفریح و سرگرمی نداشته و محققان به دنبال به دست آوردن دیدگاه‌های تازه‌ای درباره چگونگی حرکت مولکول‌ها هستند.
کریستین یواخیم، از مدیران بخش تحقیقات CNRS می‌گوید: «اگر بتوان حرکت مولکول‌ها را کنترل کرد ما می‌توانیم موتورهای کوچکی بسازیم و از آنها استفاده کنیم.»