سخنرانی متخصصان ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری‌نانو در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد

کارگاه دکتر اکبر وحیدی با عنوان Synthesis of Magnetic Nanoparticles and Their Functionalization در راستای طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» برگزار شد.

از سری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های متخصصان ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری‌نانو و در راستای تحقق طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» سخنرانی دکتر اکبر وحیدی در تاریخ ۱۹  اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ برگزار شد.
دکتر وحیدی در سال ۲۰۱۵ از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) در رشته مهندسی شیمی در مقطع دکتری تخصصی مدرک خود را اخذ نموده و پس از آن به عنوان محقق در Nanyang Environment & Water Research Institute  مشغول فعالیت است. سخنرانی وی با عنوان «Synthesis of Magnetic Nanoparticles and Their Functionalization» در تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶، در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. 
این کارگاه که بیش از ۴۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید از ۷ دانشگاه مختلف در آن شرکت نمودند، در ۲ بخش تئوری و علمی برگزار شد. در بخش تئوری مطالب زیر ارائه شد:
 Introduction of magnetic nanoparticles (MNPs), their stabilization and coating methods
 MNPs for enzyme immobilization as nanobiocatalysts
 Advantages and challenges of using magnetic nanobiocatalysts
دکتر وحیدی در بخش عملی کارگاه نیز به آموزش موارد زیر پرداخت.
 Synthesis of MNPs with an iron oxide core and poly(glycidyl methacrylate) shell
Functionalization of MNPs with consequent introduction of a long-chain diamine, glutaraldehyde and nickel-nitrilotriacetic acid surface functions
طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور و همچنین ایجاد ارتباط موثر دانشمندان غیرمقیم با همتایان داخلی و مراکز علمی و فناوری منتخب توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری و بنیاد ملی نخبگان‌ تدوین شده و در حال اجرا است.
در راستای تحقق این طرح و استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم، بنیاد ملی نخبگان با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو از اساتید، متخصصان، کارآفرینان و دانشمندان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور فعال در حوزه فناوری نانو برای سخنرانی در موسسات آموزشی و پژوهشی دعوت می‌نماید.
شایان ذکر است، این سومین کارگاه و سخنرانی متخصصان ایرانی غیرمقیم در سال ۹۶ بوده و از سری این برنامه‌ها در سال ۹۵ تعداد ۲۴ سخنرانی و کارگاه تخصصی برگزار شد. جزئیات کامل طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» در صفحه این طرح بیان شده است. همچنین متخصصان، محققان و علاقمندان می‌توانند با عضویت در کانال تلگرام این طرح از آخرین تحولات، دستاوردها و برگزاری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های مرتبط آگاه شوند.