عرضه محصولات و خدمات مبتنی بر نانو در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی

محصولات فناوری نانو در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی صنایع و تجهیزات وابسته در معرض دید علاقمندان، فعالان و صنعتگران این حوزه قرار گرفت.

با توجه به لزوم توسعه بازار محصولات فناوری نانو و رسوخ بیشتر این فناوری در صنعت کشور و نیز لزوم افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری محصولات حوزه حمل و نقل ریلی در بازارهای داخلی و خارجی با استفاده از فناوری نانو، ۷ محصول فناوری نانو در این حوزه در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی صنایع و تجهیزات وابسته معرفی و در معرض دید علاقمندان این حوزه قرار گرفت.
محصولات ارائه شده در غرفه فناوری نانو به‌شرح زیر است:
رنگ پودری الکترواستاتیک با خاصیت کاهش دود محصولی از شرکت کیان رنگین؛ این رنگ‌ها جهت استفاده پوشش قطعات مختلف لوازم خانگی، قطعات اتومبیل، مبلمان فلزی، تجهیزات اداری و آموزشی، تجهیزات حرارتی و برودتی و برخی پروفیل‌های آلومینومی کاربرد وسیعی داشته و از اهمیت خاصی برخوردارند. خشک شدن سریع، برقراری پیوند مناسب با سطح، زیبایی و دوام و عدم ایجاد دود بعد از پخت در کوره مهم‌ترین خواص این نانومحصول هستند.
فیلتر هوای خودرو حاوی نانوالیاف (PAN) محصولی از شرکت نانوساختار مهرآسا؛ این محصول یک فیلتر هوای خودرو شامل نانوالیاف PAN با ضخامت بین ۸۰ تا ۱۳۰ نانومتر است. ضخامت ۷۰ درصد از این الیاف کمتر از ۱۰۰ نانومتر است. این محصول به ترتیب ۱۲/۵ و ۱۰ درصد افزایش در ظرفیت جذب و بازدهی فیلتراسیون از خود نشان می‌دهد که علت آن مساحت سطحی بالا، نسبت طول به عرض زیاد و چگالی پایین نانوالیاف است. اختلاف فشار در دو طرف این فیلتر با اضافه شدن نانوالیاف افزایش‌یافته است.
نانوکامپوزیت لاستیک-سیلیکا محصولی از شرکت فرا پیشتاز هونام؛ دارای خواص افزایش استحکام از ۶/۸ مگاپاسکال به ۱۰/۶ مگاپاسکال در اثر افزودن نانوذرات سیلیس، کاهش اتلاف وزن از ۳۶/%۲۰ به ۱۰/۳۶ در آزمون سایش در اثر افزودن نانوذرات سیلیس، کاهش ازدیاد طول از ۵۴۸ % به ۴۳۸ % در اثر افزودن نانوذرات سیلیس و حاوی نانوذرات سیلیس با ابعاد زیر ۱۰۰ نانومتر است. از این نانوکامپوزیت جهت ساخت واشرهای آب بند لوله و اتصالات استفاده می‌شود.
نانوافزدنی برای کنترل خوردگی تولید شده توسط شرکت نوآوران نانو صنعت معین؛ دارای قابلیت افزوده شدن به رنگ، رزین و اپوکسی و افزایش حداقل ۳۵٪ قابلیت کنترل خوردگی برای پوشش است. این محصول به علت میزان مصرف بسیار کم، مقرون به‌صرفه است.
پوشش تبدیلی پایه زیرکونیوم (SurBond) تولید شده توسط شرکت کیا نانوپوشش؛ افزایش مقاومت به خوردگی، کاهش مصرف انرژی، ارزان بودن و کاهش هزینه و زیست سازگاری از مهم‌ترین خواص این پوشش تبدیلی است.
رنگ پودری ضدخوردگی حاوی نانوذرات سیلیس محصولی از تولیدی شیمیایی فام گستر ماهان؛ اضافه کردن نانوذرات سیلیکا به رنگ‌ها می‌تواند سختی آن‌ در مقیاس ماکرو و میکرو، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر خراش و شرایط آب و هوایی را بهبود بخشد. ضریب مقاومت در برابر خوردگی هنگامی‌که نانوذرات در محیط رنگ پراکنده می‌شوند، بهبود می‌یابد. با این وجود الاستیسیته رنگ‌ها کاهش می‌یابد که این مستلزم مقاومت در برابر متورم شدن و چروک شدن رنگ با تغییرات دما و رطوبت است.
شیشه کنترل کننده انرژی تولید شده توسط گروه صنعتی شیشه کاوه؛ پوشش نانومتری در شیشه‌های کم گسیل، اجازه عبور بخش مرئی طیف نور خورشید را می‌دهند، اما طیف حرارتی (امواج مادون قرمز) و امواج مضر (ماوراء بنفش) را منعکس و فیلتر می‌کنند. کاهش مشهود میزان عبور امواج فروسرخ از شیشه low-E در مقایسه با شیشه معمولی و کاهش میزان اتلاف انرژی از ۸۸/۷ درصد برای شیشه معمولی، به ۸/۲ % در مورد شیشه low-E دو ویژگی بارز این شیشه‌هاست.
از نکات مثبت این نمایشگاه می‌توان به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت رنگ شیمیایی کیمیای قم و شرکت نوآوران نانو صنعت معین اشاره نمود که از دستاوردهای مهم این نمایشگاه به شمار می‌رود.
همچنین در کنار معرفی محصولات فناوری نانو، روندهای حمایتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از صنایع جهت به کارگیری این فناوری نیز به اطلاع فعالان و صنعتگران این حوزه خواهد رسید که اهم آن شامل موارد زیر است:
حمایت از تولید محصولات مبتنی بر فناوری نانو
تامین تسهیلات برای ایجاد/توسعه خط تولید، تامین مواد اولیه و خرید تجهیزات نانو (لیزینگ و…)، حمایت از تولید مواد اولیه نانویی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع در کشور
حمایت از برنامه‌های صنعت در حوزه تحقیق و توسعه
حمایت از بازاریابی و بازارسازی
در این نمایشگاه جهت آشنایی بیشتر مخاطبین غرفه فناوری نانو با این فناوری و کاربردهای و محصولات داخلی آن در حوزه حمل و نقل ریلی، بسته‌های آموزشی در اختیار علاقمندان قرار گرفت که شامل موارد زیر است:
در حوزه تبادل و انتقال فناوری نیز در این نمایشگاه، ۸۹ فرم تبادل فناوری در غرفه فناوری نانو به ثبت رسید که شرکت‌های کیان رنگین، کیانانوپوشش و فراپیشتاز بیش‌ترین میزان ثبت تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند. توزیع فرم‌های تبادل فناوری در نمایشگاه حمل و نقل ریلی به شکل زیر است:
filereader.php?p1=main_b6d767d2f8ed5d21a
لازم به یادآوری است،  پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی صنایع و تجهیزات وابسته از تاریخ ۲۵ الی ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و در آن ۲۸۸ شرکت و واحد تولیدی  شامل ۱۸۶ شرکت داخلی و ۱۰۲ شرکت خارجی از کشورهایی همچون روسیه، آلمان، چین، ایتالیا، سوئد، ترکیه، جمهوری چک، هند و اسلواکی به ارائه فعالیت‌ها، محصولات و خدمات خود در حوزه حمل و نقل ریلی پرداختند.