نانوذراتی که به سرعت مواد رادیواکتیو را از بدن خارج می‌کنند

محققان فرانسوی موفق به تولید نانوذرات از نوعی رنگدانه به نام پروشین بلو شدند که می‌تواند ۴۰ درصد سریع‌تر از روش‌های رایج سزیم رادیواکتیو را از بدن جدا کند.

پژوهشگران نشان دادند که نانوذرات پروشین بلو ( نوعی معرف رنگی حاوی آهن-مترجم) می‌تواند برای زدایش سزیم رادیواکتیو از بدن بهتر از مواد تجاری موجود در بازار مورد استفاده قرار گیرد.
نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هنوز آلوده به مواد رادیواکتیو است. محققان فرانسوی موفق به ساخت نانوفرمولاسیونی از پروشین بلو شدند که می‌تواند درمان افراد آلوده به مواد رادیواکتیو را سریع‌تر از روش‌های رایج انجام دهد.
زمانی که انفجار اتمی برحسب تصادف یا در حین بمباران انجام می‌شود، مقدار زیادی مواد رادیواکتیو وارد محیط‌زیست می‌شود که یک نمونه از آن در سال ۱۹۸۶ در چرنوبیل اتفاق افتاد که مشابه آن نیز اخیراً در نیروگاه فوکوشیما در ژاپن رخ داده است. ایزوتوپ‌های سزیم که خواص رادیواکتیو دارند، در میان محصولات جوش هسته‌ای بسیار رایج هستند که به سرعت جذب بدن می‌شوند. آلودگی به ذرات رادیواکتیو سزیم منجر به انواع سرطان‌ها در بدن و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.
تنها روش درمانی اثبات شده برای سمیت سزیم، استفاده از یک ماده رنگی به نام پروشین بلو است که این پیگمنت در واقع هگزاسیانوفرات آهن است. محققان یک تیم تحقیقاتی به رهبری یانیک گوری از دانشگاه مونت پلاری در فرانسه موفق به ارائه فرمولاسیون مبتنی بر نانوذرات پروشین بلو شدند که ذرات سزیم را از بدن با کارایی بالا حذف می‌کند؛ این روش بسیار سریع‌تر از روش‌های مرسوم است.
گوری می‌گوید: «فرمولاسیون توسعه یافته در این روش از دو مزیت مختلف برخوردار است. اول این که در آن از ذرات بسیار کوچک استفاده شده و دیگر این که محلول مورد استفاده از فاز روغنی برخوردار است که فعالیت‌های زیستی را برای آلودگی‌زدایی ترغیب می‌کند.»
این فاز روغنی براساس نوعی فسفولیپید است که موجب تشکیل میسل‌های پروشین بلو می‌شود و ابعادی در حدود ۵۵ نانومتر دارد. بررسی این نانوذرات روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده که این ذرات می‌توانند سزیم رادیواکتیو را ۴۰ درصد سریع‌تر از روش‌های درمانی رایج انجام دهند. این پروژه نشان داد که این میسل‌ها می‌توانند در دوزهای پایین برای زدایش مورد استفاده قرار گیرند.