کاهش ۴۰ درصدی گرمای داخل منزل با استفاده از نانوپوشش روی پنجره‌ها

نانوپوششی ساخته شده که بعد از قرار گرفته روی شیشه پنجره می‌تواند ۴۰ درصد از گرمای تولید شده توسط نور خورشید را مهار کند. این نانوپوشش در حال تجاری‌سازی بوده و پیش از این موفق به دریافت جایزه خلاقیت TechConnect 2017 شده‌است.

محققان دانشگاه پلی‌تکنیک در هنگ‌کنگ نانوپوششی برای شیشه‌ها تولید کردند که می‌تواند ۴۰ درصد از نور خورشید را بلوک کرده و مصرف انرژی را برای خنک کردن داخل ساختمان کاهش دهد. این پروژه یکی از سه پروژه‌ای است که در این مؤسسه کار شده و در نهایت جایزه بین‌المللی را نیز به خود اختصاص داده است. این نانوپوشش جایزه خلاقیت جهانی TechConnect 2017 را در واشنگتون به خود اختصاص داده است.
این دانشگاه به دنبال تجاری‌سازی این نانوپوشش است. این اولین باری است که یک مؤسسه از هنگ‌کنگ موفق به دریافت این جایزه می‌شود. جایزه خلاقیت جهانی از ۵ سال قبل راه‌اندازی شده که هدف آن تسریع تجاری‌سازی خلاقیت‌هاست، به‌گونه‌ای که به سرعت از آزمایشگاه به صنعت برسد.
لین لو از دپارتمان مهندسی خدمات ساختمان که ابداع کننده این نانوپوشش است، می‌گوید که فناوری‌ نانو به حل مشکل گرم شدن فضای داخلی ساختمان کمک شایانی کرده است. لو می‌گوید: «مردم دوست دارند که پنجره‌های زیادی داشته باشند تا نور طبیعی وارد منزل شود، اما این کار موجب می‌شود تا درون خانه در تابستان‌ها گرم شود. این فناوری یک دستاورد بزرگ است که می‌تواند ۹۰ درصد از نور مادون قرمز و ۹۹ درصد از پرتوهای فرابنفش را بلوک کند؛ با این کار ۴۰ درصد از گرمای تولید شده کاسته می‌شود.
این به معنای صرف جویی در مصرف برق است، به طوری که این گروه اعلام کردند که می‌توان با این نانوپوشش یک تا دو دلار هنگ‌کنگ برای هر متر مربع فضای داخلی صرفه‌جویی داشت.
این پوشش با استفاده از واکنش شیمیایی در حین تابش نور، موجب جذب گرما از نور شده و دمای اتاق را کاهش می‌دهد. این نانوپوشش دارای خاصیت خودتمیز شوندگی نیز بوده و ذرات آلاینده را تجزیه می‌کند که این نیز موجب کاهش هزینه تمیزکردن ساختمان می‌شود.
برای استفاده از این فناوری تنها کافی است که آن را روی شیشه اسپری کرد.