استفاده از فناوری‌نانو و سامانه‌های هوشمند در بخش فوریت‌های شهر دبی

سازمان دفاع شهری دبی، آزمایش روی نانوابزار ضدآتش‌سوزی را با موفقیت به پایان رساند. علاوه براین‌ چند سامانه هوشمند دیگر برای بهبود و افزایش کارایی خدمات شهری درحال راه‌اندازی است. نانوابزار مورد استفاده این سازمان، نوعی برچسب مبتنی بر فناوری‌ نانو است که آتش را در مراحل اولیه شناسایی می‌کند.

سازمان دفاع شهری (DCD) دبی که در واقع سازمان مدیریت فوری این شهر است، آزمون مربوط به عملیات مهار آتش با فناوری‌ نانو را با موفقیت پشت سر گذاشت و همچنین روش هوشمند دیگری را نیز برای این کار به کار گرفت.
دبی طی سال‌های گذشته با موقعیت‌های آتش‌سوزی مختلفی روبرو بوده است. از این رو مسئولان این شهر به دنبال اتخاذ روش‌های هوشمند و فناوری‌های نوین برای مقابله با آتش‌سوزی هستند.
در ماه ژانویه سال جاری، مسئولان DCD در حاشیه کنفرانس ایمنی آتش اعلام کردند که از فناوری‌ نانو در عملیات‌ مهار آتش استفاده خواهند کرد. در این کنفرانس اعلام شد که کارخانه‌ای برای تولید نانومحصولات مربوط به این حوزه راه‌اندازی خواهد شد و همچنین سخن از ۸ ابزار هوشمند جدید به‌منظور استفاده در آتش‌نشانی به میان آمد. این ابزارها به آتش‌نشان‌ها کمک می‌کند تا در مهار آتش موفق‌تر عمل کنند.
اما آنچه که مسئولان شهر دبی به دنبال ساخت آن هستند، نانوابزاری است که قابلیت تشخیص آتش‌گرفتگی را در مراحل اولیه کار دارد. این نانوابزار ابعادی در حدود ۲ در ۲ سانتیمتر داشته و می‌توان آن را به حالت برچسب تهیه کرد و در محل‌های مورد نظر چسباند.
این نانوابزار در اثر افزایش دما در یک منطقه محدود خود به‌خود فعال می‌شود که این فعالیت منجر به آزادسازی گازی می‌شود که آژیر خطر را به صدا در می‌آورد.
از نظر مالی، این فناوری‌ها موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی برای بودجه عمومی شهر می‌شود. مسئولان دبی به دنبال کامل کردن ۱۰۰ پیشگامی و ۱۰۰۰ خدمت هوشمند تا پایان سال ۲۰۱۷ هستند تا این شهر به یک شهر هوشمند تبدیل شود. مسئولان DCD یک مرکز فرماندهی را در آوریل ۲۰۱۷ در دبی ایجاد کردند که وضعیت تمامی ساختمان‌ها و کشتی‌ها را رصد کرده و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۹ همه خانه‌ها در دبی به این مرکز متصل شوند.
در سال ۲۰۱۷، این شرکت امکان دسترسی به تمام خدمات دولتی را با استفاده از یک اپلیکیشن فراهم کرد.