ایجاد ۳۰ بیلیون ترانزیستور روی یک تراشه توسط IBM

فناوری های همگرا: شرکت IBM برای پاسخ‌دهی به نیاز فناوری محاسبات شناختی خود و همچنین توسعه اینترنت اشیاء اقدام به ارائه فناوری ساخت تراشه‌ای کرده که قابلیت ایجاد ۳۰ بیلیون ترانزیستور را روی یک تراشه به اندازه‌ ناخن دست دارد.

به گزارش سایت فناوری های همگرا، شرکت IBMبا همکاری شرکاء خود موفق به قرار دادن ۳۰ بیلیون ترانزیستور روی یک تراشه شد. این شرکت فناوری را ارائه کرده که با استفاده از آن می‌توان تراشه‌های ۵ نانومتری ساخت. در این روش از لیتوگرافی فرابنفش قوی (EUV) که در ساخت تراشه ۷ نانومتری استفاده شده، به کار گرفته شده است. در این روش، نانوورق‌های سیلیکونی روی هم قرار می گیرند. با این روش می‌توان مدارهای منفرد را به گونه‌ای طراحی کرد که بالاترین عملکرد را داشته باشند و در عین حال تمامی این مدارها در یک فضای بسیار کوچک قرار گرفته باشند.
اما ۵ نانومتر چقدر کوچک است؟ محققان می‌گویند که می‌تواند با این فناوری ۳۰ بیلیون ترانزیستور را در یک تراشه به ابعاد ناخن قرار داد. این فناوری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسل قبل خود داشته است که در آن محققان ۲۰ بیلیون ترانزیستور را در همین ابعاد جا دادند که به آن فناوری ۷ نانومتری گفته می‌شود.
IBM به دنبال استفاده از این فناوری در سامانه محاسبات شناختی خود و همچنین اینترنت اشیاء است. چنین فناوری روی نسل جدید تلفن‌های همراه تاثیرگذار خواهد بود به طوری که در آینده این تلفن‌ها می‌توانند دو تا سه برابر بیشتر زمان مفید باتری داشته باشند. هر چند تولیدکنندگان تلفن همراه تمایل به افزایش سرعت این ادوات دارند اما سخت‌افزار آنها نیز تقویت خواهد شد. البته به این سرعت انتظار ظهور این فناوری در بازار نمی‌رود. برای مشاهده فناوری ۷ نانومتری در بازار حداقل باید تا اوایل سال ۲۰۱۸ صبر کرد و چند سال بعد از آن نیز فناوری ۵ نانومتری روانه بازار خواهد شد. وجود فناوری ۵ نانومتری در نقشه راه اهمیت زیادی دارد. بنابراین می‌توانیم نگران کند شدن سرعت رشد تلفن‌های همراه نباشیم و بدانیم که حداقل تا چند سال آیند توسعه این فناوری به سرعت ادامه خواهد یافت.