۵ روند در توسعه فناوری‌ نانو از نگاه مشاور فنی فیسبوک

مشاور فنی فیسبوک اخیراً ۵ روند مهم در فناوری‌ نانو را معرفی کرده است. این روندها موجب بهبود کیفیت محصولات در بازار می‌شوند.

دکتر حسین اسلامبولچی، مشاور فنی فیسبوک اوایل سال جاری میلادی ۵ روند برتر در حوزه فناوری‌ نانو را معرفی کرد. هر چند این پنج روند، در واقع روندهای فناوری هستند اما تأثیر شگرفی روی محصولات دارند. در زیر به بررسی این روندها پرداخته می‌شود:
سرعت بیشتر: خودرو، قایق و هواپیماهایی را تصور کنید که با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند. فناوری‌ نانو با خودآرایی نانوذرات پوشش‌هایی را ایجاد کرده که موجب صاف‌شدن سطوح شده است. این نانوذرات فضای میان مولکول‌های رنگ و قاب فلزی را پر می‌کنند؛ در نتیجه اصطکاک کاهش می‌یابد.
فاصله بیشتر: نانوکامپوزیت‌ها جایگزین مواد رایج در ساخت چوب گلف می‌شوند؛ در نتیجه محصولات سبک‌تر و قوی‌تری تولید می‌شود. نانومواد موجب افزایش توان و دقت چوب گلف می‌شود و می‌‌توان توپ را تا فاصله‌های طولانی‌تری فرستاد. در بازی تنیس نیز توپ‌های تولید شده با مواد نانوکامپوزیتی عملکرد بهتری خواهند داشت.
عملکرد بهتر: تجهیزات قابل پوشیدن در حین انجام فعالیت‌های ورزشی کمک شایانی به ما می‌کند. اما اگر این ابزارها از حسگرهای داخلی برخوردار باشند، با استفاده از بلوتوث به تلفن همراه متصل شده و اطلاعات مفیدی درباره سطح انرژی ما ارائه می‌کنند. با چنین فناوری می‌توان عملکرد فعالیت‌های ورزشی را بهبود داد. در واقع این ابزارها همانند یک دکتر در بدن عمل می‌کنند.
لباس‌های خاص: لباس‌هایی را تصور کنید که خیس نمی‌شوند، زمانی که هوا سرد است گرم می‌شوند و در منطقه گرم، خنک می‌شوند. این لباس‌ها با استفاده از فناوری‌ نانو قابل تولید هستند.
جوانی جاویدان: کرم‌های ضدچروک به داخل پوست نفوذ می‌کنند، محصولات مو موجب ثابت ماندن رنگ موی طبیعی شما می‌شوند، کرم‌های ضدآفتاب پوست شما را از گزند آفتاب مصون می‌دارند. تمامی این محصولات با استفاده از فناوری‌ نانو قابل تولید هستند.
فناوری‌ نانو به‌عنوان یکی از روندهای اصلی در میان دستاوردهای دانشمندان و مهندسان دیده می‌شود. این فناوری به‌گونه‌ای توسعه می‌یابد که محصولاتی با ویژگی‌های خاصی به دست مصرف کننده می‌رسد.