الهام از چشم بید برای تولید نانوپوشش ضدانعکاس

محققان با الهام از چشم بید، نانوپوششی ساختند که دارای خواص ضدانعکاس قوی است. این نانوپوشش می‌تواند روی سطح نمایشگرهای تلویزیون و تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا و دانشگاه ملی تایوان موفق به تولید پوشش ضدانعکاسی شدند که ساختار آن از چشم نوعی بید الهام گرفته شده‌است. این پوشش می‌تواند انعکاسی ده برابر کمتر از انعکاس پوشش‌های ضدانعکاس موجود در بازار داشته باشد.
filereader.php?p1=main_7fc56270e7a70fa81
توانایی دیدن صفحه نمایشگر در واقع رقابتی میان روشنایی تصویر و انعکاس نور از اطراف است. افزایش نور صفحه نیز به قیمت کاهش عمر باتری است. روش دیگر، کاهش نور محیط با ایجاد سایبان روی تلفن همراه است.
پوشش‌های ضدانعکاس روش بهتری برای مقابله با این مشکل هستند؛ چرا که این فناوری موجب می‌شود تا صفحه، نور بیشتری از محیط جذب کند. در سال ۲۰۱۵، شرکت دیسپلی‌مت تکنولوژی دریافت که در پوشش ضدانعکاس آیپد مینی ۴ که بهترین عملکرد را در میان رقبا در بازار دارد، دو درصد از نور محیط را انعکاس می‌دهد. این درحالی است که چشم بید تنها ۰٫۲۳ درصد از نور ورودی را انعکاس می‌دهد. این حشره می‌تواند بیشترین نور را جذب کرده تا کمترین انعکاس را داشته باشد که این موضوع موجب پنهان ماندن از چشم شکارچی‌ها می‌شود. دلیل این امر وجود نانوساختارهایی در سطح چشم این حشره است که موجب تشکیل یک گرادیان در ضریب شکست می‌شود.
این گروه تحقیقاتی از یک الگوی حاوی نانوذرات اکسید سیلیکون استفاده کردند که قطری در حدود ۱۰۰ نانومتر داشته و میان آنها فواصل ۱۰ نانومتری وجود دارد.
این نانوذرات بین دو سطح در حالت فشار قرار داده شده تا الگوی آن روی سطح باقی بماند. از این فیلم می‌توان نمایشگرهای انعطاف‌پذیر تولید کرد. سطح این فیلم به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که آبدوستی آن به بیشینه مقدار ممکن برسد تا مواد آلاینده نتوانند به سطح آن بچسبند. خودتمیزشوندگی یکی از ویژگی‌های اصلی در این فناوری است که مانع از پرشدن حفره‌ها با مواد آلاینده می‌شود.
این فناوری را می‌توان روی نمایشگر تلویزیون‌ها قرار داد تا برای استفاده تجاری آماده شود. محققان معتقداند که تعادل میان سختی و انعطاف‌پذیری این پوشش اهمیت زیادی دارد. در چشم بید، ساختار انعطاف‌پذیر نیست اما انحنا دارد که این ویژگی بسیار مهم بوده و باید مورد نظر قرار گیرد.