تمدید شد؛ فراخوان ستاد نانو برای چالش توسعه فرآورده‌ها یا روش‌های نانوانکپسوله کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی

مهلت ثبت‌نام در چالش‌ نوآوری «توسعه فرآورده‌ها یا رو ش‌های نانوانکپسوله کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی» تا ۵ شهریورماه تمدید شد. این چالش با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و موسسه سامان سرمایه نانو برگزار می‌شود.

در ادامه برگزاری چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، هفتمین دوره از چالش‌های نوآوری نانو در پلتفرم نانوچلنج آغاز شد. چالش نوآوری «توسعه فرآورده‌ها یا روش‌های نانوانکپسوله کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی» که از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری «موسسه سامان سرمایه نانو» برگزار می‌شود، به‌دنبال یافتن راهکارهایی عملیاتی برای توسعه فرآورده‌ها و روش‌های نانوانکپسوله کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی است.
 
امروزه مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی در کشور ما و سایر کشورهای جهان نسبت به ظاهر و سلامتی خود توجه بیشتری نشان می‌دهند و به دنبال لوازم آرایشی کارآمدتری هستند. کشور ما نیز دومین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین مصرف‌کننده این محصولات در سطح جهان است.  بسیاری از لوازم آرایشی شخصی حاوی مواد فعال بیولوژیکی هستند که حفاظت از آن‌ها در برابر عوامل محیطی مانند گرما، نور، رطوبت و اکسیژن همواره یکی از چالش‌های سازندگان لوازم و مواد آرایشی بوده است. از این‌رو حفاظت از مواد تشکیل‌دهنده فعال در طول فرایند آماده‌سازی، ذخیره‌سازی و استفاده از محصول نهایی آرایشی ضروری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نانوانکپسوله‌کردن یکی از راه‌حل‌های اساسی برای بهبود حفاظت، انتقال و تاثیرگذاری مواد فعال و روش مطمئنی برای رسیدن به هدف مورد نظر در داخل پوست است.
 
 با توجه به آمار چشمگیر واردات  مصرف لوازم آرایشی در کشور، توسعه فناوری و بهبود کیفیت فرآورده‌های آرایشی در مقایسه با محصولات مشابه خارجی به یک ضرورت جدی تبدیل شده است. علاوه‌بر تنوع فرآورده‌های نانوانکپسوله‌شده، روش‌های دستیابی به این فرآورده‌ها نیز به‌طور جدی مورد توجه تولیدکنندگان لوازم آرایشی است. به این ترتیب دست‌یابی به انواع فرآورده‌ها و روش‌های نانوانکپسوله‌کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی یک چالش جدی است. 
 
از این رو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بنا به درخواست موسسه «سامان سرمایه نانو» به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران برتر کشور در حوزه فناوری، به دنبال روش‌های عملیاتی برای توسعه «فرآورده‌ها و روش‌های نانوانکپسوله کردن مواد مغذی و دارویی با کاربرد آرایشی» است. 
 
بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‌‏نام مرحله اول چالش پیش‌‏رو از ۱۰ تیرماه آغاز شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، و سایر پژوهشگران و فناوران علاقمند تا تاریخ ۵ شهریورماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. 
 
طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان  برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین ۳۰ میلیون ریال تسهیلات برای تولید نمونه‌ای آزمایشگاهی و تکمیل مستندات فنی و اقتصادی دریافت خواهند نمود. برنده نهایی این چالش جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی به همراه تسهیلات تجاری‌سازی در صورت انعقاد قرارداد تجاری‌سازی با سرمایه‌گذار (موسسه سامان سرمایه نانو) دریافت خواهد کرد. این قرارداد شامل تجاری‌سازی فرآورده تا مرحله تولید انبوه به‌صورت مشترک با موسسه سامان سرمایه نانو خواهد بود.
 
علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به پایگاه اینترنتی چالش مراجعه نمایند.