همکاری دو شرکت برای استفاده از کامپیوتر کوانتومی در طراحی دارو

یک شرکت فعال در حوزه دارویی قرار است در قالب همکاری مشترک با شرکت نوپای ۱Qbit از کامپیوتر کوانتومی برای طراحی داروهای جدید استفاده کند. آلزایمر و پارکینسون بیماری‌هایی هستند که می‌توان از این فناوری برای طراحی دارو برای آنها استفاده کرد.

به گزارش پایگاه فناوری های همگرا، شرکت اکسنچر همکاری نزدیکی با شرکت نوپای ۱Obit آغاز کرده است تا روی طراحی داروهای با استفاده از کامپیوتر کوانتومی کار کند.
استفاده از کامپیوتر کوانتومی موجب می‌شود تا سرعت تحقیق و توسعه در بخش دارو افزایش یابد و پروژه‌های تحقیقاتی روی روش‌های درمانی بیماری‌هایی نظیر الزایمر و پارکینسون با سرعت بیشتری انجام می شود.
۱Qbit قصد دارد تا از محاسبات کوانتومی و هوش ماشینی برای بدست آوردن دستاوردهای علمی استفاده کند. به نظر می‌رسد که مقایسه‌ مولکولی با استفاده از فناوری ۱Qbit تسریع شود.
شرکت زیست‌فناوری بیوژن (Biogen) در این پروژه شرکت داشته و یک گروه از متخصصان خود را روی بیماری‌هایعصبی متمرکز کرده است.
گویندا بیستی، مدیر بخش شیمی محاسباتی بیوژن می‌گوید: « در بیوژن ما روی استفاده از فناوری‌های مرز دانشی کار می‌کنیم تا از آن برای توسعه داروها و روش‌های جدید درمانی استفاده کنیم.»
شرکت IBM اوایل سال جاری فروش سامانه کوانتومی تجاری‌سازی شده خود به نام IBM Q را آغاز کرد. این کامپیوتر کارهایی انجام می‌دهد که کامپیوترهای عادی از انجام آن عاجز هستند برای مثال الگوهای ناپیدا در داده‌ها از جمله فعالیت‌های ویژه این نوع کامپیوترها هستند.
شرکت IBM به توسعه این فناوری ادامه داده است و اخیرا پردازشگر کوانتومی قدرتمندتری را عرضه کرده است که نسبت به نسخه IBM Cloud دو برابر سریع‌تر است. توسعه این فناوری به سرعت در حال انجام است.
دو پردازنده اخیر IBM قرار است در بخش کسب و کار و تحقیقات علمی مورد استفاده قرار گیرد. با ادامه این روند، از این نوع سامانه‌ها در تحقیقات پزشکی استفاده خواهد شد.