توسعه بازار محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری نانو

مراسم افتتاحیه چهارمین همایش نانوفناوری در کشاورزی، چشم‌اندازها و افق‌های نوین صبح روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه ۱۳۹۶ در سالن همایش‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر اسکندر زند؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس کمیته نانوفناوری وزارت جهاد کشاورزی گفت: «تحقیقات در بخش کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است و باید دانشگاهیان حوزه کشاورزی فعالیت بیشتری در این خصوص داشته باشند. از این رو برای عقب نماندن از دنیا و برای رسیدن به مرزهای دانش، این حوزه باید به‌صورت هدفمند خلق دانش و کسب تکنولوژی کنیم و برای تحقق این امر پژوهشگران و دانشگاهیان کشور باید از ظرفیت‌های موجود در کشور نهایت استفاده را ببرند. همچنین ثروت موجود در کشور باید با پژوهش به دانش و با نوآوری به ثروت تبدیل شود.»
دکتر رضایت مدیر کارگروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد نانو نیز در این مراسم گفت: «فناوری نانو در تمام حوزه‌های کشاورزی می‌تواند نقش‌آفرینی کند. با استفاده از قابلیت‌های این فناوری در زمینه کشاورزی می‌توان به دو هدف تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم دست یافت.»
دکتر رضایت افزود: «بازار محصولات فناوری نانو به‌سرعت روبه رشد است و محصولات کشاورزی نیز باید جایگاه خود در تولید محصولات نانو را پیدا کنند که البته برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باعث ارتقای این حوزه شده است.»
در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاه جنبی از محصولات فناوری نانو در حوزه کشاورزی برپا شده است و شرکت‌های بلندپایه، دانش‌بنیان نانونوین پلیمر، دانش‌پژوهان صنعت نانو، کاوش یاران فن پویا، گروه نانوغذاهای فراسودمند، شرکت پارسا پلیمر شریف، کمیته فناوری نانو وزارت بهداشت و کارگروه ترویج صنعتی فناوری نانو در کشاورزی ستاد نانو به معرفی خدمات و محصولات خود پرداخته‌اند.
همچنین در روز نخست این همایش، میزگرد تخصصی چالش‌های فراروی توسعه کاربرد فناوری نانو در کشاورزی و صنایع وابسته با حضور دکتر اسدی‌فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد. در این نشست، اعضا کمیته نانوفناوری کشاورزی، نماینده معاونت زراعت، رییس موسسه تحقیقات آب و خاک، نمایندگان ستاد نانو، رییس سازمان حفظ نباتات، شرکت کاوش یاران فن پویا و گروه نانوغذاهای فراسودمند حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دکتر اسدی‌فرد در این نشست عنوان کرد: «حوزه کشاورزی فرصت‌های بسیار خوبی را در اختیار فناوری نانو قرار داده است. مثلا حوزه آب، سموم کشاورزی و کود مواردی هستند که می‌توان با استفاده از فناوری نانو کیفیت آنها را بهبود بخشید.»
وی ایران را جز ۱۰ کشور برتر از نظر تنوع محصولات نانویی معرفی کرد که سبد محصولات حوزه کشاورزی در این زمینه نسبت به سایر حوزه‌های صنعتی ضعیف است و عدم‌سرمایه‌گذاری و فرآیند تجاری‌سازی نامناسب دلایل این ضعف دانست.
مشکلات صدور مجوز و تست اثربخشی محصولات نانویی کشاورزی، ارزیابی و استانداردسازی این محصولات، پروتکل‌های نانویی مورد استفاده در محصولات کشاورزی، پیشنهادی برای تشکیل کمیته سلامت و ایمنی، خطرات استفاده از نانوسم و کاربرد پلاسمای سرد در بهبود کیفیت جوانه‌ها و باکتری‌کشی محصولات کشاورزی در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.