دو متخصص ایرانی غیرمقیم تجربیات خود را با پژوهشگران کشور به اشتراک گذاشتند

دکتر سارا ابوعلی و دکتر مهدی حبیب‌نژاد در راستای تحقق طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۳۹۶ به ترتیب در دانشگاه‌های تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی امیرکبیر نتایج تحقیقات خود را به دانشجویان و پژوهشگران ارائه کردند.

دکتر سارا ابوعلی که پنجمین سخنران متخصص ایرانی غیرمقیم در سال ۹۶ بود، در سال ۲۰۱۶ از  Hong Kong University of Science and Technology در رشته مهندسی مکانیک در مقطع دکتری تخصصی مدرک خود را اخذ نمود و پس از آن به عنوان محقق در مرکز تحقیقات مواد پیشرفته و نانو در هنگ کنگ مشغول فعالیت است. سخنرانی وی در رابطه با موضوع “Carbon-based nanocomposite materials for Li-ion batteries and supercapacitors”  در تاریخ ۲۰ تیرماه ۹۶ در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. 
دکتر ابوعلی در سخنرانی خود، دستاوردها و نتایج تحقیقات خود را در حوزه‌های زیر تشریح کرد:
Introduction to Lithium Ion Batteries and Supercapacitors
Introduction to Electrospinning process 
Synthesis of Cobalt Oxide Nanoparticles in Carbon Nanofibers and its Application in Lithium Ion Batteries and Supercapacitors
Synthesis of Nickel-Cobalt Oxide/Carbon Nanotube Nanocomposites and its Application in Lithium Ion Batteries and Supercapacitors
همچنین ششمین سخنران متخصصان ایرانی غیرمقیم در حوزه فناوری‌نانو دکتر مهدی حبیب‌نژاد بود که این سخنرانی با موضوع «استفاده از نانوذرات و ریزدانگی در بهبود خواص منیزیم و آلیاژهای مورد استفاده در صنایع خودروسازی» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
دکتر حبیب‌نژاد در بخشی از این سخنرانی به شرح فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی خویش در این زمینه پرداخت. وی در سال ۲۰۱۵ در رشته مهندسی مکانیک از McMaster University فارغ‌التحصیل شده و از جمله سوابق وی می‌توان به همکاری با General Motors Company و Stackpole International Company اشاره نمود.
طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور و همچنین ایجاد ارتباط موثر دانشمندان غیرمقیم با همتایان داخلی و مراکز علمی و فناوری منتخب توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری و بنیاد ملی نخبگان‌ تدوین شده و در حال اجرا است.
در راستای تحقق این طرح و استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم، بنیاد ملی نخبگان با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری‌ نانو از اساتید، متخصصان، کارآفرینان و دانشمندان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور فعال در حوزه فناوری نانو برای سخنرانی در موسسات آموزشی و پژوهشی دعوت می‌نماید.
جزئیات کامل طرح «همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم» در صفحه این طرح بیان شده است. همچنین متخصصان، محققان و علاقمندان می‌توانند با عضویت در کانال تلگرام این طرح از آخرین تحولات، دستاوردها و برگزاری سخنرانی ها و کارگاه‌های مرتبط آگاه شوند.