تصویربرداری دقیق‌تر از تومور سرطانی با ابزار مبتنی بر نقاط کوانتومی

شرکت نانوکو در قالب پروژه‌ای به نام VIVODOTS قصد دارد تا ابزاری برای شناسایی و تصویربرداری از تومور سرطانی ارائه کند. حمایت مالی این پروژه توسط Innovate UK تأمین شده‌است.

نانوکو (Nanoco) شرکتی است که از دانشگاه منچستر انشعاب یافته و در حوزه نقاط کوانتومی عاری از کادمیم فعالیت دارد. این شرکت اخیراً وارد پروژه جدیدی شده که به دنبال بهبود سامانه‌های تصویربرداری تشخیص طبی از تومورهای سرطانی خطرناک نظیر سرطان پانکراس است.
نقاط کوانتومی عاری از کادمیم دارای پتانسیل بالایی برای استفاده در فناوری نمایشگر است. از این مواد می‌توان به‌عنوان زیست‌نشانگر فلورسانس برای تصویربرداری از بافت‌های بدن نظیر سرطان استفاده کرد.
شرکت نانوکو در این همکاری مشترک با دانشگاه کالج لندن، روی پروژه‌ای با عنوان VIVODOTS کار می‌کند که حمایت مالی آن توسط Innovate UK انجام شده‌است. در قالب این حمایت مالی، مبلغ ۰٫۵ میلیون پوند برای انجام این پروژه اختصاص یافته که این رقم ۶۰ درصد از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.
شرکت نانوکو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نانوابزاری که قرار است در این پروژه ساخته شود، برای مدیریت بهینه سرطان پانکراس اهمیت زیادی دارد و نتایج آن می‌تواند برای درمان بهتر از طریق جراحی مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار نرخ درمان بالایی داشته و شانس زنده ماندن را افزایش می‌دهد. با توسعه این فناوری و ایجاد تغییراتی در آن می‌توان این ابزار را به‌گونه‌ای توسعه داد که بتوان از آن برای دیگر سرطان‌ها نیز استفاده کرد.»
مایکل الدمن، مدیرعامل شرکت نانوکو، می‌گوید: «در این پروژه جالب توجه، ما با دانشگاه UCL همکاری می‌کنیم تا ابزار جدیدی برای شناسایی سرطان ساخته شود. این ابزار امکان شناسایی و درمان همه نوع سرطان به ویژه سرطان پانکراس را فراهم می‌کند. در این روش از نانوذرات فلورسانت زیست‌سازگار استفاده می‌شود. این نقاط کوانتومی به مولکول‌های هدف‌گیرنده ویژه سرطان تجهیز می‌شوند.»
از آنجایی که کادمیم سمی است، نمی‌توان از نقاط کوانتومی سلنید کادمیم استفاده کرد. به همین دلیل محققان این پروژه به دنبال استفاده از نقاط کوانتومی عاری از کادمیم و زیست‌سازگار هستند.
در گزارش این شرکت آمده است که: «ما نشان دادیم این نقاط کوانتومی جدید در بافرهای زیستی پایدار بوده و می‌توان آن را به لیگندها و پروتئین‌های فعال متصل کرد.»