تولید پیل‌های خورشیدی رنگی و سبک با قابلیت خودتمیزشوندگی

یکی از شرکت‌های تولیدکننده چینی در بخش نانومحصولات مربوط به پیل‌های خورشیدی، پیل‌های رنگی به بازار عرضه کرده که ۵۰ درصد سبک‌تر نسبت به محصولات رایج بوده و از کارایی بالاتری برخوردار هستند. یکی از مزیت‌های این پیل‌ها وجود خاصیت خودتمیزشوندگی است که روی کارایی و عمر پیل تاثیر زیادی دارد.

شرکت جیانگسو رانر پی‌وی تکنولوژی (Jiangsu Runner PV Technology ) پیل‌های خورشیدی خودتمیز شونده‌ای تولید کرده که نسبت به فناوری‌های رایج ۵۰ درصد سبک‌تر بوده و هدر رفت انرژی در آن ۴ برابر کمتر است. این محصول که با نام RN195M شناخته می‌شود از استحکام بالایی برخوردار بوده به طوری که در برابر ضربه مقاوم است. در مقایسه با پیل‌هایی که در آنها از شیشه استفاده شده، این محصول استحکام بالاتری داشته و در مقابل آتش‌نیز مقاوم است.
به دلیل وجود سطوح خود تمیزشونده نانومقیاس، نگهداری این پیل‌ها ساده‌ بوده و از عمر طولانی‌تر نیز برخوردار هستند. این پیل‌ها با ساز و کارهای مختلف کارایی بالاتری نسبت به پیل‌های خورشیدی رایج در بازار دارند:
۱- وجود خاصیت آبگریزی سطح
۲- قابلیت خودتمیز شوندگی
۳- کاهش انعکاس نور از سطح
آبگریزی و خودتمیز شوندگی در این پیل‌های خورشیدی موجب می شود اثرات منفی آب و هوا و شرایط اقلیمی به حداقل مقدار خود برسد. بررسی‌های انجام شده روی این محصولات نشان می‌دهد که در مقایسه با پیل‌های فاقد نانوپوشش، این پیل خورشیدی ۸ درصد انرژی بیشتری تولید می‌کند. دلیل این امر ممانعت نانوپوشش از تشکیل و تجمع آلایندگی‌ها و جلبک در سطح این پیل‌ها است. این پوشش خود تمیز شونده موجب می‌شود تا آلودگی‌هایی که روی سطح قرار می‌گیرند به سرعت توسط باران شسته شوند.
علاوه بر مدل ۱۹۵M، این شرکت مدل دیگری با توان ۲۲۰p و ۲۴۵P تولید کرده است. در لیست محصولات این شرکت می‌توان پیل‌های خورشیدی با توان مختلف از ۱۹۵ تا ۴۰۰ وات را مشاهده کرد.
از مزیت‌های محصولات این شرکت می‌توان به رنگی بودن پیل‌ها اشاره کرد به طوری که بیشتر پیل‌های موجود در بازار به رنگ تیره بوده اما این پیل‌ها از تنوع رنگی برخوردار هستند. این مزیت زمانی که لازم باشد پیل‌ها در بخشی از نمای ساختمان به کار روند، محسوس خواهد بود. از دیگر مزایای این محصولات که موجب تمایز آن با فناوری‌های رایج می‌شود، بی‌نیاز از چارچوب است در واقع برای نصب این پیل‌ها نیاز به چارچوب خاصی نیست بنابراین هم زمان نصب کوتاه می‌شود و هم هزینه کار کاهش می‌یابد.
در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در چین اقدام به تولید پیل‌های خورشیدی می‌کنند. براساس داده‌های بانک اطلاعاتی محصولات فناوری‌نانو (NPD) 246 نانومحصول در بخش پیل‌های خورشیدی در این بانک ثبت شده است. چین با ۵۷ محصول رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
در میان شرکت‌های چینی تولید کننده نانومحصولات مرتبط با پیل خورشیدی، ۵۰ محصول مربوط به پیل‌های خورشیدی، ۶ محصول مربوط به شارژرهای خورشیدی و ۱ محصول نیز به سپر خورشیدی اختصاص دارد. رقابت جدی در چین برای تولید این محصولات وجود دارد به طوری که در ۳۰ نانومحصول مربوط به پیل خورشیدی این کشور خواص ضدآبی دیده می‌شود و ۱۹ محصول نیز حاوی لایه‌های خودتمیز شونده است.
بررسی شرکت‌های چینی تولیدکننده نانومحصولات حوزه پیل خورشیدی نشان می‌دهد شرکت Risun Technology با ۱۱ محصول از بالاترین تنوع محصولی در این حوزه برخوردار است.
براساس داده‌های بانک محصولات فناوری‌نانو، تا پایان ژانویه ۲۰۱۷، بعد از چین، آمریکا با ۴۹ محصول در رتبه دوم بیشترین نانومحصولات مربوط به حوزه پیل خورشیدی قرار دارد. آلمان با ۴۳ محصول، ایتالیا با ۲۱ محصول و سوئیس با ۱۲ محصول در رتبه‌های بعد قرار دارند.
مقایسه میان شرکت‌های چینی و امریکایی نشان می‌دهد که شرکت‌های هر دو کشور به صورت معمول از نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم برای تقویت پیل‌های خورشیدی استفاده کرده‌اند. اما رویکرد شرکت های آمریکایی به سوی تولید پیل‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر است به طوری که در بیشتر محصولات آمریکایی، ویژگی انعطاف‌پذیری به چشم می‌خورد این در حالی است که ضدآب بودن ویژگی رایج در محصولات چینی است. بعد از انعطاف‌پذیری، سبک‌بودن ویژگی اصلی مورد توجه در محصولات آمریکایی است. بررسی محصولات آلمانی این بانک نشان می‌دهد شرکت‌های تولیدکننده نانومحصولات در بخش پیل خورشیدی در آلمان تمرکز بیشتری روی خواص خودتمیزشوندگی دارند به طوری که در ۴۰ محصول از کل ۴۳ محصول آلمانی، خاصیت خودتمیز شوندگی وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت شرکت‌های چینی به دنبال ضدآب بودن، شرکت های آمریکایی در صدد انعطاف‌پذیر کردن و شرکت‌های آلمانی روی خودتمیزشوندگی پیل‌های خورشیدی تمرکز دارند.