تولید آسفالت خودترمیم شونده حاوی نانولوله‌کربنی

پژوهشگران روسی اقدام به تولید آسفالتی با قابلیت خودترمیم شوندگی کردند. در این آسفالت نانولوله‌های کربنی به قیر طبیعی اضافه می‌شود و تنها با حرارت دادن التیام می‌یابد.

محققان دانشگاه ملی علم و فناوری MISIS موفق به تولید آسفالت خود ترمیم شونده شدند. در این آسفالت از نانولوله‌های کربنی استفاده شده است. این آسفالت قادر است ترک‌ها را حذف کند و درصورت بروز مشکل ساختاری در آن، بعد از چند ساعت یا حداکثر یک هفته، ترمیم شود. توسعه‌دهندگان این فناوری معتقداند که این آسفالت می‌تواند هزینه نگهداری جاده‌ها را تا سه برابر کاهش دهد. این فناوری توسط ائتلاف حمل و نقل بین‌المللی (ITA) تأیید شده‌است و به‌عنوان اولین راهکار بین‌المللی این ائتلاف شناخته می‌شود.
این فناوری ‌جدید موجب می‌شود تا در وقت صرفه‌جویی شده و بتوان سطح جاده‌ها را مرمت کرد؛ بدون این که ترافیک جاده‌ای ایجاد شود. در این پروژه از خاصیت حساسیت القائی بالای نانولوله‌های کربنی چندجداره استفاده شده‌است. این ماده هزینه‌های تولید را چندان افزایش نمیدهد، به طوری که برای ۵۰ کیلوگرم قیر طبیعی تنها ۱۷ گرم نانولوله‌ کربنی نیاز است. این مقدار قیر برای ایجاد یک تن آسفالت کافی است.
یک دستگاه ماکرویوو ویژه روی ابزار تولید آسفالت قرار داده شده‌است که می‌تواند نانولوله‌های کربنی را حرارت داده و فعال کند. با این کار نانولوله‌ها می‌توانند ترک‌های سطح را ترمیم کنند. این ابزار البته تاکنون توسعه نیافته بود.
در حال حاضر دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلفی از چین و هلند فناوری‌ مشابهی برای ترمیم آسفالت به وسیله الیاف فلزی استفاده میکنند
با این حال، روشی که این گروه تحقیقاتی ارائه کرده‌اند از نظر کارایی بسیار بالا بوده و می‌توان آن را به راحتی مورد استفاده قرار داد؛ چرا که تنها بخش کوچکی از قیر حرارت داده می‌شود و برخلاف آسفالت حاوی الیاف فلزی نیاز به تغییر دادن ترکیب کامپوزیتی آسفالت نیست.
این آسفالت قرار است در سازه‌های مورد استفاده در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه به کار گرفته شود.