عرضه نانومحصول توسط بزرگترین تولیدکننده فولاد در هند

بزرگترین تولیدکننده بخش خصوصی کشور هند، رکابی مقاوم در برابر خوردگی و با استحکام بالا به بازار عرضه کرده است.

شرکت تاتا استیل (Tata Steel) اولین نانومحصول خود را به بازار عرضه کرد. این شرکت رکاب موسوم به Tiscon Superlinks که با گرافن پوشش‌ داده شده را تولید کرده است. قائم مقام مدیرعامل تاتا استیل می‌گوید که این محصول از جنس فولاد بوده و در برابر خوردگی مقاوم است. رکاب‌های رایج به دلیل زنگ زدن دچار مشکل خوردگی می‌شوند، اما این پوشش گرافنی موجب می‌شود تا رکاب مقاوم شود.
این رکاب علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی، نسبت به رکاب‌های موجود در بازار از استحکام بالاتری نیز برخوردار است.
شرکت تاتا استیل به دنبال ثبت هفت پتنت درباره کاربردهای این فناوری است و میخواهد ضمن توسعه کسب و کار خود، از این فناوری برای  کاربردهای جدید بهره گیرد. برای این کار دو مرکز تحقیقات برای مواد پیشرفته تأسیس شده‌است. یکی در چنیا که با مؤسسه فناوری ایندیا همکاری دارد و دیگری در بنگالور که یک مرکز تحقیقات مواد نرم و نانو است.
این شرکت اعلام کرده که گرافن می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای فولاد داشته باشد و شرکت تاتااستیل در حال کار روی این موضوع است. برای استفاده‌های دیگر این فناوری، شرکت تاتا استیل باید به دنبال همکاری مشترک با شرکت‌های دیگر باشد.
در سال ۲۰۱۴ یک برنامه همکاری مشترک راهبردی با انجمن تحقیقات علوم فیزیکی و مهندسی بریتانیا امضاء کرد تا روی توسعه فولاد دارای پوشش گرافنی و دیگر نوآوری‌ها کار کنند. همچنین در سال ۲۰۱۵ با شرکت تالگا ریسورس همکاری مشترکی را آغاز کرد تا روی فرصت‌های موجود در تولید، پردازش و کاربرد گرافن کار کنند. در سال ۲۰۱۶ تاتا استیل اعلام کرد که قصد دارد در خارج از این شرکت اقدام به تولید گرافن کند.
تاتا استیل بزرگترین شرکت خصوصی تولیدکننده فولاد در هند است. این شرکت اخیراً وارد مذاکره با مرکز تحقیقاتی ایتی مادراس (IIT Madras) شده‌است تا قراردادی برای تحقیقات در مورد استفاده از گرافن در فولاد انجام شود. از نظر مرکز مادراس، همکاری با شرکت تاتا استیل می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای در بخش سرمایه‌گذاری روی این فناوری ایجاد کند.